Friday, January 16, 2009

Study Circle 2

Study Circle Siri 2

Semalam 15 Jan petang siri kedua kelas kerohanian diadakan di rumah Atikah. Saya cadangkan dipanggil Study Circle dan semua setuju. ALhamdulillah ramai jugak yang datang, lebih ramai dari minggu lepas. Kalau ikut plan asal kami akan mula baca yasin jam 6.30 dan discussion mula jam 7pm sampai 8 pm. Lepas tu majlis makan-makan seperi kebiasaan pada jam 8-8.40mlm dan barulah solat maghrib. Maghrib masuk jam 8.45 malam kat sini manakala isyak pula jam 10.38 malam.

Petang semalam saya terlambat balik dari opis, di tambah pulak saya terpesona dengan kereta KEMBARA, jadi saya sampai rumah jam 6.10 malam. Saya dengan Ina plan nak ke kedai Pakcik Somalia dulu untuk beli pizza Halal untuk dibawa ke majlis tersebut tapi sebab lambat tak jadilah...Sampai rumah Atikah dalam jam 6.45 malam.

Lepas sembang sekejap, kami terus mulakan bacaan yasin. Ramai yang bawa air mineral dan kami letakkan ditengah-tengah bulatan. Lepas baca yasin, saya ambik semua air dan bacakan sedikit lagi ayat-ayat syifa', ayat penerang hati dan tiupkan pada air. Mudah-mudahan dengan izin Allah ia menjadi penawar untuk kami yang meminumnya.. Bi iznillah.. amin..

Lepas tu saya buka buku jawi yang sama, tulisan Syeikh Daud Fatani dan saya kata, semua orang try baca sikit sorang -lepas tu saya akan explain setakat yang saya tahu. Tajuk kali ini berkisar mengenai haid, nifas, wiladah, istihadhah, wudu' dan saya kaitkan dengan situasi di sini. dengan suasana sejuk dan kurang air. Bagaimana kadang-kadang kita bertemu dengan masyaqqah(hardship) maka kita diberi ruhksah (kelonggaran ) oleh Allah. Saya huraikan prinsip fikah Almasyaqqah Tajlibu al-Taysir (Hardship begets facility). contohnya tak air air, kita boleh tayammum. Terlalu sejuk kita boleh basuh khuf dll.

ALhamdulillah... Banyak discussion dua hala, saya seronok melihat semua orang ceria, gembira, dan saling bertanya soalan dan saling menjawab juga.. bagus sungguh. ..

Bab makan diluar jangkaan saya sungguh.. isyyy best bangat! Gie bawak nasi beriani dengan ayam beriani, Tikah buat susyi, Diana buat pasta, Faliq buat bubur kacang hitam. Azra bawak mushroom soup, ada buat garlic bread, cekedok, ada bawak kek buah.. wahhh sedapnya saya makan kenyang.. Saya cuma bawak telekung jer.. Sambil buat joke, saya kata.. 'Cikgu datang lambat, pastu tak bawak apa2 ni..'Semua ketawa dan kata..'takpe.. takper..'

Saya pergi tangan kosong, tapi balik tak kosong pulak. Bila balik saya bawak balik 4 tupperware iaitu satu tupperware pasta, satu tupperware isi kek coklat, mushroom soup dan susyi... ahhh baiknya adik2 ni.. siap bungkus dalam plastik untuk saya. Aisyah dan Aliya ikut, tapi asyik main jer.. ..

Kenyanglah kami untuk bekal breakfat esok harinya.. hehe..
rezeki rezeki.. Syukur pada Allah..

Kami semua sampai rumah jam lebih kurang jam 10 malam..
Semoga saya dan semua bahagia selalu..amin