Wednesday, January 14, 2009

Sambung Nasihat Belajar Luar Negara

Sambungan..

Ada yang tanya saya, 'Elok tak nak duduk hotel bila sampai sini? Atau lebih elok tumpang rumah orang?'

Pada pendapat saya,

'Tengoklah pada keadaan dan kita buat nilaian yang baik. Kalau duduk hotel, ia selasa tapi banyaklah kena bayar. Ada yang kena lebih AUD 1000 untuk duduk motel/hotel seminggu lepas sampai. Tapi positifnya kita bebas nak buat sesuka kita dalam bilik hotel. Jika duduk tumpang rumah orang, positifnya mungkin kita tak perlu bayar tapi mungkin negatifnya ada.

Jika menurut hukum tetamu, Islam kata tetamu yang datang rumah kita wajib dilayan dengan baik. Tahap tempoh menjadi tetamu adalah 3 hari. Kalau kita ada anak ramai dan mungkin tak bebas, bising dan lainnya, maka ada kemungkinan kita mengganggu tuan rumah pulak.

Tapi bagi yang ikhlas, apatah lagi yang berpegang kepada prinsip 'Saya tolong awak hari in. Mudah-mudahan waktu saya esok, ada pula Allah hantar orang lain untuk tolong saya.' maka 3 hari atau 10 hari mungkin tidak menjadi masalah bagi mereka...

Untuk lebih memudahkan urusan mencari rumah, mungkin elok juga jika sorang datang dulu, tumpang sorang dengan tumpang ramai ahli keluarga berbeza keadaannya. Bila dah dapat rumah, barulah pasangan dan anak-anak menyusul.. Mungkin itu lebih baik.. Ini sekadar pendapat saja bagi yang tak dapat duduk Mesian Hall atau duduk hotel atau tak dapat sewa rumah orang yang balik Mesia collect data.

Ada yang emel saya tanya mengenai garage sale nak beli macamna kat sini. Saya letakkan web yang boleh dicari iaitu http://www.egaragesales.com.au/

Nanti saya jawab mengenai agen rumah pulak lepas ni..
setakat yang saya tahu lah..