Friday, January 23, 2009

Indahnyer Pandangan

Burung..
Bilik study saya betul-betul berdepan dengan dahan-dahan pokok.. penuh depan cermin tingkap. Semalam angin sangat kuat sampai saya rasa macam nak tumbang pokok-pokok tu semua..

Semalam memang angin sangat kuat, dalam berita sebut banyak pokok tumbang dan bumbung rumah tercabut. Katanya 100km/hour kelajuan angin.. (betol ker..)
Tetiba ada seekor burung terbang betol-betol hinggap atas ranting depan meja study saya.. Saya pun ambik kamera dan snap segera.. cantiknya dia..Subhanallah..

Tengoklah pokok-pokok yang penuh depan tingkap bilik study saya..
Tetiba ada sekor burung... berhenti rehat ker awak?
Saya zoom dan tangkap gambar dekat.. letih ke terbang awak?
Dia cool jer.. Lepas 3 minit, dia terbang lagi.. meninggalkan saya yang tengah pening-pening lalat baca buku ni.. Babai awak...



Sekarang saya tengah baca buku Islamic Law: Theory and Practice Edited by Robert Gleave and Eugenia Kermeli.. Terbitan Library of Congress.. Buku ni koleksi articles yang dibentangkan dalam Conference bertajuk 'Islamic Law: Theory and Practice' held at Ashburne Hall, Univ of Manchester in June 1995.

2/3 penulis artikel dalam buku tersebut adalah non-muslim mebincangkan mengenai Islamic Law berkenaan ijtihad, fatwa, mufti, islamic court di Israel, di Granada dan ada satu artikel mengenai Syiie. Buku ni ditulis tahun 1995. Ada satu artikel disebut ada dibentangkan oleh Prof Daud Bakar dari malaysia tapi tak diterbitkan dalam buku ni.. Saya tengah nak paham bagaimana pemikiran non muslim terhadap Islam dan Islamic law..