Saturday, January 24, 2009

Sambun Nasihat Belj Luar Negara..Tempat Tinggal

Sambungan..

Hari tu saya kata nak sambung mengenai tempat tinggal kat luar negara.. jadi sekarang saya nak sambung sikit ni..

Saya lihat di kalangan pelajar Mesia ada beberapa pendapat.

1-Mesti cuba usaha dapatkan penempatan yang dekat dengan Universiti tempat belajar supaya senang berulang alik. Tak kiralah dia mahal atau murah atau kecil. Priority dekat dengan Universiti.

2-Tak kisah duduk mana-mana pun janji selesa dan menarik serta memenuhi citarasa English style. Kalau jauh boleh naik kereta atau bas dan sebagainya. Yang penting rumah menarik dan cantik, ada halaman, boleh anak-anak bermain, ada garaj tempat kereta dan ada ruang belakang.

Ada yang berpendapat, inilah peluang sekali duduk negara orang so patutnya all-out untuk duduk rumah cantik. Beli barang dan isi mengikut sekehendak kita, Englisy style... Bila nak balik nanti, kita jual ler barang-barang pada pelajar Mesia yang baru datang. Ada yang pilih duduk rumah dalam Universiti dan fully furnished, ada yang sewa rumah orang fully furnished, separa furnished dan macam-macam..

Pada pendapat saya, apa pun ok. Janji tak membebankan kewangan sebab kita hidup kat sini guna duit biasiswa, duit rakyat jadi bersesuaian sajaler lebih baik. Saya rasa kalau suami belajar dan yang duduk rumah sepenuh masa adalah isteri dan anak-anak, kena ambik rumah besar, supaya ada ruang bergerak dan keluarga takler tension. Koman-koman boleh bercucuk tanam kat belakang rumah bila free mengisi masa lapang.

Kalau kat sini, saya tengok ada pelajar yang belajar di Melbourne University kat bandar sana, tapi duduk di hujung Melbourne sebab dapat rumah lebih murah dan lebih besar. Ada yang pilih nak duduk dalam kawasan ramai Muslim di Coburgh, Dendanong dan sebagainya.

Ada rumah yang kawan-kawan saya dapat, sewanya AUD250 seminggu, maknanya AUD 1000 sebulan. Murah tu.. Ada yang dapat AUD270/week, jadi AUD 1100 sebulan. Ada dapat AUD 290/week, sebulan kenalah dalam AUD 1200. Ada yang ambik rumah AUD 300/w dan sebagainya.

Setakat ini, saya allright dengan apa yang ada. Bagi saya (setakat inilah..lepas ni kalo berubah stand tak tahuler pulak..) saya pikir bahawa nak duduk sini sekejap saja. 3 -4 tahun saja, jadi kalo saya nak rumah yang power2 tu bukan kat sini, sepatutnya kat Shah Alam ler..