Sunday, January 25, 2009

Lalat, Summer dan Berenang

Aktiviti Bermanfaat...

Rupanya masa summer di sini lalat banyak sangat.. sudahlah banyak, besar-besar rupa dia..
Kalau berjalan jer, ada saja lalat yang minat kat kita, dia akan datang terbang-terbang depan mata, hinggap atas hidung, kita tepis dia terbang, pastu hinggap lagi.. isyy..pegiler wehh..

Saya pun rasa pelik, dari mata dia datang yer..
Sebab sebelum ni tak ada lalat, tak ada nyamuk dan insect-insect lain. Tapi bila panas jer, laluan yang biasa kita lalu akan penuh dengan semut yang beratur panjang ..panjang dan sangat panjang.. Lalat pun banyak, bila malam nyamuk pun datang..Pelik bila fikir, masya Allah..

Kat rumah saya semua tingkap ada mosquito netting tapi tiap hari ada saja yang masuk, menyelinap ikut mana ni.. Saya tengok nettingnya ok, tapi tiap2 hari saya kena kebumikan beberapa ekor lalat yang berjaya saya bunuh.. hehe.. (saya guna kertas surat khabar yang digulong jadi panjang dan keras, pastu saya pun.. pang... ahhh kena ngkau!)

Setiap kali nak lalu pergi kemana -mana, Aisyah akan bising..'Umi umi.. hati-hati.. jangan pijak semut, dia orang tengah berbaris ni.. Nabi Sulaiman tak pijak semut..'
'Ye ye.. Umi tak pijak, mana ada pijak...'
Tapi kadang-kadang terpijak jugak.. 'Sorry yer semut, tak sengaja..'

Hari ni hari Ahad, saya duduk di rumah baca buku, baca surat khbaar dan insya Allah petang nanti saya akan bawa princess mandi di kolam.. Tiap saat my beloved princess dok tanya, 'Pukul berapa we want to go to smiwwing pool Umi.. lagi berapa jam Umi.. tak sabarnya Aisyah nak berenang.. zuuuu...bunyi air bila Aisyah terjun dalam kolam, Umi tengok yer.. Aisyah dah pandai berenang..'

'Ok nanti kita pergi yer,. Kita tengok sapa yang pandai berenang.. Aisyah lawan Umi nanti yer..'

Musykil ni.. 'Buleh ker saya kalahkan si comel Aisyah petang ni...'
Kita tungguuuuu....