Saturday, February 14, 2009

Vic Market v Msian Hall

Shopping and Majlis Ilmu

Hari ini Sabtu, 14 Feb, saya telah membuat dua perkara yang berguna..

1- Jam 10.00 pagi- saya, Ina , Umi Salwa dan Ros naik bas ke Melbourne City. Aisyah duduk rumah Aliya. Kita orang ke Victoria Market meronda-ronda sesama wanita hari ini..... best sungguh berjalan-jalan sesama gender ni.. hehe..

Pusing kanan, pusing kiri, pusing lagi, pusing lagi pastu saya telah membeli belah beg, fridge magnet dan dan lain-lain.. Semua tu saya beli untuk sorvenir orang-orang terdekat dengan saya..

Lepas pusing-pusing, perut pun dah lapar..kita orang pun ke restoran Lazzat orang Singapore.. Saya makan Mee Hong Kong, Ros makan claypot rice, Ina dan Umi makan Mee Kuah Mama.. Berapa markah nak kasi? Rasanya dalam 7/10 ler.. tapi cendul dia.. huu sedapnye.. itu dapat 8/10... Bestnya..

2- Lepas jam 1.45 pm, Saya dengan Ina ke Mesian Hall untuk hadir Forum Discussion on Proposal Presentation.. (Yang lain tu pergi sambung shopping... hooo abis ler duit... hehe..) Kat Mesian Hall, Victoria Malaysia Postgraduates Assoc (VMPGA) buat majlis ilmu, hari ini Hafilah dan Ina present Proposal masing-masing dalam bidang Law dan Anang pula present dalam bidang IT. Yang Law tu saya bagi input, soal dan bagi cadangan tapi yang IT tu saya tak paham.. so saya diam jer la..Anang present pasal server network, database.. itu saya tak berapa nak tangkap ler..

Perbincangan ini sangat bagus apatah lagi Dr Ali (Consul, Consulate of Malaysia) pun hadir sama, dia pun bagi pandangan dia macamana tentang methodologi, kenapa tajuk tu begini, kenapa tidak begitu, bagaimana nak defend research dll..

Masa Filah present tajuknya mengenai Islamic Administration in Malaysia, Coordinated Federalism and State Power.. (lebih kurang: I cant remember the topic..), banyak feedback yang dia dapat . For me, the topis is good but it needs a lot of field work.. Nak kena interview JAKIM, JKSM, AG dan lain-lain.. But she can do it.. insya Allah

Ina present jugak, about Mediation in Malaysia..
the presentation was good..
and so cool... hehe.. Dia pun dapat banyak jugak feedback.

Dr Ali pesan (yang saya sempat tangkap..lebih kurang macam ni he advised),
'As PHD student, we must have a critical mind, when we read articles or listen to a talk, always ask questions and try to answer them. If we do not have any questions, then ask our friend to ask us questions. When we always read and keep asking questions, our mind will become more critical day by day.. That is the meaning of being a scholar ..'

It was so impressive....
It was a very fruitful discussion..
I enjoyed it very much..
And for sure I learnt a lot from the forum..

And from the shopping also.. I learnt alot about jalan-jalan cari makan..
Umi dgn Ros ni boleh tahan bab geografi melbourne ni... tabik ler.. hehe..

ALhamdulillah....
_______________________

Hanif Presiden dan Anang AJK VMPGA

Subhanallah.. ini lagi satu cerita..

Mereka berdua rupanya pelajar saya di NCUK (Northen Consortium UK) tahun 1996 dan 1997.. Masya Allah.. selepas 10 tahun lebih, akhirnya jumpa kat sini.. Subhanallah..

Dulu saya ajar Hanif masa tu dia lepas A-Level, lepas tu dia fly ke UK untuk degree, balik jadi pensyarah kat UPM, pastu sambung Master dan sekarang sambung PhD kat RMIT.. Anang pun di NCUK tapi lepas tu dia sambung local U..

Kelakar betol cara Hanif introduce dirinya pada saya....

Saya tengah duduk atas kerusi, tetiba dia datang berdiri belakang saya..
Lepas tu panggil nama saya dan kata,
'Ustazah, familiar tak muka saya?'

Terkejut saya.. Dalam hati sapa ni ..

"Rasa macam pernah tengok.. kat mana yer.. '

"Saya ni student Ustazah NCUK 97 .. Saya sama dengan Zaki Yamani, junior Rahim, Redhuan..Ustazah ingat tak saya...'

'Subhanallah.. isyy awak ker.. Ya Allah.. ..Lamanya... Dulu saya ajar awak yer , sekarang awak jadi Senior saya buat PhD kat sini.. terernye..' Dan kami bersembang bla bla...

Hanif kata dia rasa guilty that he did not know that saya akan datang sini. If dia tahu earlier bahawa lecturernya nak datang Melbourne, dia akan tunggu saya di airport..
Saya kata..'takper.. no big deal..'

Bila saya kata tak payah ler panggil saya Ustazah kat sini.. Panggil ler saya Kak Hidayah pun boleh..Saya kata, 'Awak dah at par dah dari segi jawatan, dah jadi lecturer bahkan mungkin lebih tinggi dari saya ..'

Jawab Hanif, 'Isyy mana boleh.. walau macamna tinggi pun saya, dah jadi Profesor ker nanti.. Ustazah adalah tetap Ustazah saya.Tak akan berubah...Tempat kita orang mengadu masalah dulu.. dan tempat mencari jodoh' hehe..

Saya rasa sangat terharu.. and so kelakar.. sebab masa saya ajar kelas dia orang dulu, ramai yang bermasalah perasaan, jadi saya ler tempat mengadu masalah cinta2.. maklumler masa tu saya ni masih muda belia... hehe..

Deep in my heart..
I'm so proud for having such excellent and polite students..
Tahniah ye Hanif dan Anang..and many others who have achieved their goals in life...