Tuesday, February 3, 2009

Buai Tinggi-tinggi...

Pernah naik buai tak?

Saya suka naik buai... Aisyah lagi ler suka naik buai..
Sambil naik buai, saya akan nyanyi lagu kanak-kanak..

Buai tinggi-tinggi..
Sampai hujung atap..
Belum tumbuh gigi..
Sudah pandai baca kitab..


Kenapa agaknya pantun ni sebut pandai baca kitab sedangkan belum tumbuh gigi?
Mesti ada cerita disebaliknya.

Saya berpendapat..
Ulama dulu-dulu termasuklah orang Melayu lama sangat suka ilmu dan keilmuan. Kitab adalah refleks kepada ilmu sama ada yang ditulis orang dan kita membacanya atau kitab yang kita adalah penulisnya..

Justeru, ajarlah anak-anak kita supaya suka baca buku, suka jadi pandai.. Bila banyak baca, mesti banyak soal, jadi mesti banyak tanya.. jadi secara tak langsung kita banyak ilmu..
Dengan ilmu sahaja kita boleh naik. Dengan ilmu kita boleh ke depan. Dengan ilmu juga kita boleh menggapai awan..




Ini adalah barisan kitab-kitab yang saya tengah baca sekarang ni.. best sangat isinya..



Ini pulak kawan saya tengah beli kitab.. Kitab Ihya Al-Ghazali AUD 60 sebuah.. Mahalnya.. Baca tu yer na.. jangan tak baca.. pastu cite kat akak apa isinya yer..hehe..

Belum tumbuh gigi pun dah pandai baca kitab..

Boleh tak kita kata..
Lepas tumbuh gigi ilmu jadi banyak.. hehe.. Boleh jadi!
Atau orang berilmu giginya cantik..Boleh jadi jugak!
Atau orang berilmu takde gigi.. entahler!
Atau orang berilmu pakai gigi palsu.. Boleh jadi!

Apa pun yang penting mesti ada gigi...
Dan mesti jaga gigi baik-baik..
Kat sini sakit gigi tu adalah nightmare!
Satu gigi tampal boleh berharga AUD200.
Ada yang buat RCT (mati akar gigi) kena dalam AUD1000 sebatang... adoii..

Saya sekarang sakit gigi sebelah kiri.. geraham saya terbuka tampalannya.. Tak boleh kena sejuk.. isyy..Pastu hari tu saya ada buat bridge.. Nampak gaya kalau sakit gigi kat sini, kena balik repair kat Mesia ni.. hehe..

Apa-apa pun marilah kita sama-sama baca kitab yang ada..
Dan jaga gigi masing-masing dengan baik..

p/s Malam tadi Aisyah tidur mengigau..Dis menjerit agak kuat ..'Naji.. Don't go that side.. Naji..' Saya terus peluk dia, baca ayat Qursi dan tiup kat ubun-ubunnye.. Siannye anak Umi ni teringat main scooter dengan Naji agaknya..Semoga Allah gantikan kawan yang baik untuk Aisyah lepas ni.. amin