Thursday, December 13, 2007

Hantar Ayah Di ke Sudan 121207

Hari ini 12hb 12 thn 2007, jam 12 malam, adikku Muhd Fitri Hashim aka Idi aka Ayah Di telah berangkat ke Sudan di bawah Persatuan Dewan Pemuda Masjid (DPM) bersama 3 yang lain iaitu Pengerusi DPM Hj Ismail, Setiausaha Agong DPM Hj Sahlan, Idi dan anak Hj Ismail.

Mengikut perancangan mereka akan berada di sana dan minggu depan seramai 16 orang lain akan turut di belakang ke Sudan membawa misi Dapur untuk Darfur bersama TV3.




Gambar family yang ada di KLIA menghantar Ayah Die

Idi mempunyai plan hidupnya yang sangat sukar untuk aku fahami. Apatah lagi kakak-kakaknya yang lain. Bermula dengan belajar Tahfiz, kemudian ke KISDAR, kemudian ke Universiti Azhar, Mesir menamatkan Ijazah Usuluddin, ingin menyambung pelajaran balik ke KUIS di Bangi dan sekarang katanya ingin belajar menimba ilmu di Sudan dengan ulama di sana di samping bersama-sama membawa misi keamanan di bawah Persatuan Dewan Pemuda Masjid.

Bermula dengan menjadi Pensyarah Agama di PTPL, kemudian berhenti untuk menjadi pensyarah Agama di Institut Profesional Baitul Mal (IPB), kemudian berhenti lagi untuk menjadi pensyarah sambilan di beberapa Kolej Swasta, akhirnya beliau mengambil keputusan untuk ke Sudan.


Idi juga adalah adikku yang hansome jugak orangnya pada pandangan mataku.. Dan sehingga ke hari ini, kami sekeluarga tak tahu siapa sebenarnya pilihan hatinya. Ma sangat berharap Idi akan kawin segera tetapi nampak gaya, mungkin selepas misinya ke Sudan berjaya dicapai terlebih dahulu.




Idi, Cik Na, Cik Ree dan Uncle Heikal




Ma turun dari Kota Bharu semalam untuk bersama-sama Idi di rumah Cik Ya dan bertolak dengan kereta Irman ke KLIA jam 7 malam tadi. Ayah tak turun, as usual... tak boleh tinggal masjid dan kedai kopinya...

Antara yang datang hantar Idi ke KLIA adalah Cik Ree dan suami, Uncle Heikal dan sicantik Baby Umairah, Kak Nik sekeluarga, Cik Na, Hafiz aka Ayah Su dan Haswadi, aku sekeluarga dan kawan-kawannya dari IPB. Big Boss IPB, Tuan Rosli yang aku panggil Cik Li pun datang sekali, bertolak dengan Irman dan stay kat airport sampai lah Idi bertolak..Ada dua orang pensyarah perempuan dari IPB pun datang jugak. Thank you Cik Li, Irman dan yang lain-lain..









Sebelah adalah Idi with his best friends Chot dan Irman..
Ini kawan baik Idi dari KISDAR lagi....rapat betul semua ni sampai ada yang dah berkeluarga pun masih ada perjumpaan selalu






Ma.... sudah pasti akan rasa kesunyian dan kehilangan sebagaimana dia rasai masa Idi ke Mesir... sebab itulah anak lelaki sulongnya yang menjadi buah hatinya, pengarang jantung selain sibongsu Hafiz aka Ayah Su....










Sebelah ni Our beloved Mother, Ayah Di dan Chot his best friend









Semoga Idi akan mencapai apakah yang dicita-citakan dan membawa bahagia di dunia dan di akhirat.

Yang dibawah ni sapa pulak nak gi oversea tuu?

Ooooo... this is beloved beautiful darling Umi....

Aisyah the Nabila....