Friday, March 20, 2009

Makanan...

Makan..dan terus makan...

Dalam hidup ini, selagi kita bernama manusia, kita perlu makan..
Tak boleh berhenti makan, jika tidak tumbesaran kita tak berlangsung dengan baik..
Kita akan cacat, kurang sihat, dan tentunya tidak mampu memberi sebarang sumbangan kepada agama, negara dan bangsa..
Justeru, kita mesti makan..
Makan dan terus makan...
________________

Makanan Rohani..

Majlis ilmu dan membaca serta mentelaah adalah makanan rohani.. Jika tidak, batin dan rohani kita kelaparan, tidak kuat semangatnya dan lemah pertahanan diri..

Kat sini, lepas saya balik dari Msia, ini adalah sambungan majlis ilmu yang dianjurkan oleh adik2 di sini. Saya hanya sekadar menjadi penyampai dan berkongsi sedikit ilmu yang ada..Tidak mengajar tetapi ingin membentuk daya fikir bersama, mudah2an ada gerakan dari dalam untuk lebih berusaha mendalami ilmu Allah ini.. Maksud saya, untuk saya dan untuk mereka semua juga.. insya Allah..



Kali ni buat kat rumah Su..
Ramai yang datang..
Mula2 dalam jam 7pm, ada dalam 18, kemudian datang lagi sehingga rasa saya dalam 25 orang muslimat yang hadir. Kak Hada dan Zura orang Business School UiTM Shah Alam pun turut hadir kali ini.. Semakin ramai termasuk adik2 undergrad yang baru masuk semester baru..
Saya rasa sangat seronok melihat mereka semua.


Sue tuan rumah yang tudung hitam tu bersimpuh comel tu, lecturer TESL USIM.

Orang baru yang turut hadir adalah Sham (yang tudung berbunga tu), my classmate kat UIA. Dia buat PhD mengenai Intelectual Properties.



Ini lagi sorang yang baru datang dari Mesia, my good friend Shahrul Niza (tudung merah tu).. seorang yang sangat kelakar, peramah, bersemangat waja dan pastinya selalu menyakat saya dengan macam2 joke dia.. Saya sangat seronok dia dah ada kat Melbourne dan sudi datang w/p duduk agak jauh. Manakala yang sebelahnya tu pun orang baru di Uni kami, Zanita orang JPA.

Kali ini kami bincang Hadis no 2 mengenai Islam, iman, ihsan dan Tanda Kiamat.

Umi Salwa baca matan dan terjemahan. Saya kupas dan syarah hadis tersebut dalam 1 jam. Lepas tu soal jawab, solat maghrib dan baca yasin. Kemudian, kami semua makan bersama2..
Merapatkan ukhuwwah dan sekaligus meraikan makanan rohani kami.. amin..

________________________



Makanan Tak Rohani Pulak..



Yang ini makanan isi perut, berbentuk fizikal. Kita perlu makan juga, jangan tak makan. Nanti kurus. Semenjak dok sini, saya dah naik 2 kilo.. oppsss... hehe.. Abah dan Aisyah pun dah semakin bulat. Alhamdulillah syukur rezeki dari Allah..




Tempat kegemaran kami adalah Preston Market. Abah tengah berjalan mencari-cari.. 'Apakah yang aku nak beli untuk anak bini ni yer'... hehe..

Beli pisang jer ke Bah? ..
Yang baju merah tu bukan pembeli, tapi tukang jual..



Pasar Preston selalu sibuk. Dibuka hari Rabu-Ahad. Semua yang ada kat Mesia ada kat sini.. cuma mahal lah.. Serai AUD1 sebatang. Mahalkan? Tapi nak buat macamana? Nak buat tomyam, kena bubuh serai..


Orang ramai membeli belah. Tempat ramai sekali adalah kedai Vietnam.. Sebelah Preston Market ada Halal Meat, nak beli ayam, lamb, daging, sosej, nugget ayam yang halal semua ada..
Alhamdulillah makanan halal senang nak dapat kat sini..


Dah habis mencari, bubuhlah dalam kereta, lepas tu baliklah rumah...

Semoga kita selalu menjaga rohani kita seperti mana kita menjaga fizikal kita..
Dua-dua perlu makanan, dan sudah tentu makanan rohani lebih penting kerana jika rohani yang sakit, jauhlah kita dari rahmat Allah..