Wednesday, March 18, 2009

Kelas Family law

Kelas Family Society and Law

Tadi kali kedua saya masuk kelas.. Minggu lepas saya dok belakang, minggu ni saya dok depan sekali. Masalahnya cikgu kat sini sangat kurang buat joke, jadi kalau kita seorang yang kurang daya tahan, mesti kita akan rasa mengantuk..Perbincangan lecturer kat sini mendatar sahaja..

Dewan besar dalam 100 orang tetapi tak pakai mikrofon. Yang canggih kat sini, which I don' think I can find in Mesia adalah 2/3 dari pelajarnya menulis nota terus ke dalam notebook masing-masing. Sepanjang jalan tepi laluan dewan tu, berselirat dengan wayar komputer ke plug tepi2 dinding. Bahkan yang dasyatnya, most of them dah hafal menaip dengan tak payah tengok keyboard. Mata tengok lecturer tapi tangan menaip setiap patah ayat yang keluar dari mulut pensyarahnya. Macam-macam rupa notebook mereka, baik student perempuan atau setudent lelaki.. I really enjoyed watching them..

Hari ni tajuk Registration of marriage in Victoria, cases of fraud, reasons for divorce, separation etc.. Next week lecturer tu kata 'We will discuss domestic violence next week..' Wow my favourite tajuk tu...

Tadi belakang saya ada seorang budak lelaki, tak berenti menaip. Dalam hati saya, 'Lajunya Mamat ni taip..heran sungguh.' Lagi satu tu mereka suka tanya soalan. Agak berbeza dengan pelajar kita kat Mesia. Kat sana pelajar kita selalu patuh jer.. bila lecturer tanya, 'Do you understand? Any question?' Semua tunduk jer... hehe.....

Tadi saya pun tanya satu soalan dalam lecture, semua orang heran agaknya sebab saya sorang Muslim dalam kelas tu, dan the only yang pakai tudung.. pastu saya gak paling tua ler for sure..

Saya kena beli buku text esok, harganya AUD120. Mahalnye.. Saya tengah mencari-cari kalau ada yang nak jual murah second hand book.. Esok saya akan cari second hand dulu, Kalo takde, terpaksalah kena beli..

Lepas kelas, ada lagi students jumpa lecturer tu.. Minggu lepas, saya tunggu lecturer tu habis bersoal jawab dan saya berjalan ke bilik bersama dia. Tapi minggu ni, saya cuma ke depan berjumpa dia sekejap saya. Saya kata, 'Lee Ann, how are you today. Just to saya thank you and today's discussion is very interesting. ' Dia jawab,' I'm fine. Do you enjoy the class today?' Then saya jawab..'Yeaa..' Dia kata.. 'Good' Lepas sembang sikit-sikit pasal notes and told her that I have a few other questions to ask, maybe I'll go to her room next time... bla bla..


Melihat keadaan ini sudah cukup menggembirakan saya, mengingatkan saya saat-saat manis masa saya belajar Law di UIA.. Tapi masa tu saya tak bersungguh-sungguh macam orang lain... Rugi ler kenapa dulu saya tak belajar sungguh-sungguh yer..