Friday, April 3, 2009

Tempat Solat

Sekolah Aisyah..

Hari ini saya sangat gembira..


Saya berjaya memenuhi habit pertama dalam 7 Habit Covey iaitu 'You should be proactive. Do what people do not do.. Start something good for the benefit of others..'
Bukankah habit itu bertepatan dengan apa yang Nabi ajar? Buat baik untuk umat, buat baik untuk diri dan orang lain, mudah-mudahan Allah kasihkan kita dan memudahkan semua urusan kita..
Bukahkah begitu..

Saya ada cita-cita. Saya berhasrat untuk menulis 7 Habits Covey dari perspektif Islam, untuk kanak-kanak.. seperti buku Leader in You yang saya baca dulu...
Bila nak tulis?
Nantilah...insya Allah..

Tadi kami berdua menghantar Aisyah ke sekolah. Hari ini belakang kereta penuh dengan tiga orang kanak-kanak comel iaitu Aisyah my Darling, Wawa yang manja dan juga Shermi, anak my neighbour.

Di sekolah ada acara lucky draw sempena Easter Day dan hari akhir semester ini. Mulai esok sekolah bercuti 2 minggu.

Lepas perhimpunan, saya dan my husband aka Abah masuk ke pejabat untuk jumpa guru besar.

Selepas menunggu beberapa minit dalam 15 minit, kami dijemput ke dalam bilik beliau, Mrs Barbara melayan kami dengan baik..'Yes, please come in.... What can I help you'..

Saya pun cakap dulu..lepas tu Abah pun elaborate further..

'Actually, we are here to ask something for the benefit of our children..I mean muslim children here, in this school..You know, there're many muslim students here especially from Malaysia. We would like to request if you can provide a small space for them to perform zuhur prayer here, in this school..'

'Why? can they perform that at home..'

Then kami pun berstory, in Islam, there're 5 prayers a day and one of them is afternoon prayer which is called as zuhur. The duration is from 1.30-4.30. But after the changes of saving day time and also winter to come, time to perform the prayer is also changed. . Our childen won't have enough time to do that at home...

Bla bla... Dalam hati saya, dia kasi ke tidak yer..risau jugak..

She then asked..'How big space do you need?'

'Not big, it just a small space for them to perform the prayer, maybe 2 or 3 students at one time, then the others will take their turn later..' Abah yang jawab.

AllahMaha Kaya...

Kita mintak siket saja, tapi Barbara offer lebih banyak lagi..

Apakah yang dia offer?

Sambung esok pulak..