Sunday, December 14, 2008

Hari Raya Haji Gathering Plus House Warming

Rumah kami diserikan lagi dengan tetamu dari Seksyen 7 Platinum Shah Alam yang
datang bercuti di melbourne iaitu Hj Khairuddin (tepi kiri sekali0 dan isterinya Amy serta 2 anak mereka). Gambar ini adalah gambar orang-orang Seksyen 7. Dari kiri Hj Khairuddin, sebelahnya Ghani (suami Hamizah), Abah, Umi, Amy, Hamizah dan Shimah. Hamizah dan Ghani dah dtg sini bulan 7 lagi..


Aisyah dan kawan-kawannya sedang makan lamb BBQ dan ayam BBQ di tepi
jalan masuk ke ruang tamu..

Inilaah kawan-kawan Aisyah yang ada sekarang ini iaitu dari kanan Pan, kakak sulungnya Farah, lepas tu Yasmin 7 thn dan juga Aliya. (Aisyah selalu kata Yasmin tu adalah seperti Sarah untuknya.. sebab cara bercakap dan gayanya macam Sarah...)


Inilah ruang tamu rumah kami dan semuanya penuh dengan tetamu...


Jamuan

Alhamdulillah, berkat dua ekor kambing korban saya dan Fadhlina, kami berdua dengan kerjasama Kak Hada dan Nani telah berjaya mengadakan jamuan hari raya haji bersekali dengan house warming sekali pada hari Sabtu petang jam 5.30 - 7.30 petang. Ramai yang datang termassuklah yang telah kami kenal sebelum ini di UiTM dan sahabat2 baru yang telah lama berada di sini.

Masakannya sangatler power... hehe.. Kitaa orang buat lamb BBQ dan ayam BBQ- bakar di 4 rumah guna oven berbeza2 sebab nak buat BBQ di luar tak boleh kerana hujan dan terlalu windy. Saya masak kuah sup kambing dua periuk besar gak.. (power tau.. hingga menjilat jari... huuuippp sedapnyer.. kita masak, kita ler puji kannnn.. hehehe..) Pastu ada salad dan juga water melon. Sedapnye...

Mula-mula Abah mulakan dengan ucapan ringkas sebagai tuan rumah. Lepas tu buat tahlil ringkas dan baca doa selamat. Ramai betul yang datang, sampai tak muat rumah kami. Sampai bilik tidur ke tiga dan bilik tidur Aisyah kami buka untuk jadi tempat makan. Kerana ruang tamu tak muat.

Dari hati yang tulus, kami sekeluarga mengucapkan terima kasih kepada semua yang sudi hadir...
________________

Kambing Korban

Ina dan saya telah menyerahkan duuit 80 Dolar kepada Mar di Mesian Hall untuk menyempurnakan korban bagi pihak kami. Murah sungguh seekor lamb di sini hanya berharga 80 Dollar bersama RM200 sahaja sedangkan di Mesia, sekor kambing koman-koman kena RM400 -Rm500. Beza betul!

Hari Khamis saya dan Abah pakai kete Ina ke Mesian Hall untuk mengambil daging bahagian kami. Dua ekor lamb yang telah siap dilapah dan dipotong secara slice untuk dibakar. Alhamdulillah cantik sungguh. Tugas kami cuma basuh dan campur dengan bahan-bahan penting untuk dimarinate. Kat sini, bahan marinate yang halal sangat senang didapati. Kedai-kedai bias, kedai2 Arab dll semuanya ada bahan2 tersebut. Nak perap kambing? Nak perap ayam? Nak perap apa, cakap saja.. semua ada... perap orang jer takde.. hehe..

Abah bawak kete sesat ler sikit tapi Ina ni seorang yang cekap, dia siap print peta dan bagi kami untuk jadi panduan. Kalau nak lagi senang belilah GPS, ini lagi senang untuk pandu kita berjalan-jalan di sini.

Lepas bawak dari Mesian hall, lamb tu disimpan dirumah Nani sebab peti sejuknya besar , sebab hari Jumaat petang baru kami nak campur sebagala bahan-bahan marinate tu...
Alhamdulillah semuanya dimudahkan Allah.. dan akhirnya kenduri yang kami isytiharkan sebagai jamuan hari raya haji, house warming dan sekaligus memperkenalkan beberapa orang pelajar2 Phd dari Mesia yang baru datang telah berjaya dilaksanakan...
Amin..