Monday, December 8, 2008

hari raya di melbourne




















SELAMAT HARI RAYA HAJI 1429H
Kepada semua Tok Ma dan Tok Ayah yang sangat disayangi, Atok dan nenek di Bangi, semua saudara mara, kawn-kawan sekelian, kami di sini mengucapkan selamat menyambut hari raya haji. Mohon maaf zahir batin atas kesilapan yang ada. Semoga semua riang dikurniakan kesihatan yang baik, rezeki yang luas, kebahagiaan yang sejati sepanjang hidup di sunia dan di akhirat. amin...

Pagi Isnin 8 Dis, bersamaan 10 Zulhijjah 1429H, kami sekeluarga berhariraya di Malaysian Hall. Kami naik bas lebih kurang1 jam, bertolak jam 7.40pg dan sampai 8.50 pagi. AAlhamdulillah solat sunat belum mula lagi. Semua orang sedang bertasbih bertakbir raya dan kemudian solat dimulakan dengan diimamkan oleh Ustaz Zul Timb Warden Malaysian Hall.

Ramai yang datang, hampir 100 orang rasanya. Menurut Dr Ali, Konsulat Melbourne, mereka tidak menjangka ramai yang datang kerana sekaranag tengah cuti semester dan ramai pelajar balik ke Malaysia.

Ustaz Zul membaca khutbah menceritakan mengenai pengorbanan Nabi Ibrahim dan dikaitkan dengan haji sekarang ini. Alhamdulillah tahun ini walaupun di tanah orang, kami sekeluarga dapat juga menjalankan solat sunat hari raya haji yangs angat digalakkan ini. Syukur pada Allah..

Di Malaysian Hall, kami berjumpa ramai pelajar Mesia terutama yang Post Grad. Dari UitM pun ramai.. Kat sana, saya berjumpa dengan Baya tengah buat Master, Syimah PhD Engin.. Kelakarnya bila Syimah kata, 'Ustazah ingat tak saya, saya dulu student ustazah ajar masa KPP, A Level dulu...' ;'Ye ker.. wahhh bila tu? Ya Allah, saya tak ingat ler.. sekarang dah buat pHd awak yer.. bagus sungguh. nanti datang rumah yer Syimah..'

Saya jumpa ramai lagi.. Antarranya juga saya jumpa dengan Hafilah, isteri Ustaz Zul yang sedang buat pHD Law di Melb Uni. Satu rahmat yang besar Allah mudahkan jumpa dia, sebabnya?? Rupanya dia member research group di bawah Puan Aziah UKM yang did a reseach on anak tak sah taraf di Malaysia.. it would be very helpful for my area.. Ahamdulillah..

Tapi raya kat sini tak best macam raya kat Malaysia. Tak de rasa raya langsung. Tak tahu nak gi visit rumah sapa, sebab Atok nenek semua tak ada kat sini, jadi kami buat plan sendiri ler.. Visit Sungai... hehehe...

Semalam 9 Zulhijjah sebenarnya sunat puasa, tapi saya dan Abah tak puasa sebab saya tak kuat lagi dengan keadaan di sini. Siangnya sangat lama, Subuh masuk 3.30 pagi, maghrib masuk 8.30 malam.. Jadi puasa berjumlah 17 jam.. Lamanya.. masya allah

Pusing-pusing bandar

Selepas makan-makan nasi dengan ayam kari ramai-ramai, Kami sekeluarga dengan keluarga Ina bergerak ke CITI naik tram.. berkejar2 dengan stroller, angkat2 stroller lagi masa nak naik tram, kelakar sungguh..

Mula-mula naik cruise menyeberangi sepanjang kanan dan kiri Sungai Yaraa.. cantiknya subhanallah...Tambang semua adalah 78 Dollar.

Di sini, ada satu kecantikan peraturannya di mana student dapat discaount tapi kita kena tanya ler.. Saya tanya mamat yang jaga tiket, 'Is there any discount for students? We are students here..' 'Yes, you will get less 2 Dollars per person.'
Bagus jugak, sebenarnya tiket 20 Dollar orang, jadi kami dapat 18 Dollar sorang dan Aisyah kena 5 Dollar. Ok sangat tu.. sebab 2 jam round atas sungai... Bestnyer......Sungguh menarik melihat pemandangan di tepi sungai. Penuh orang sedang berpicnic, naik basikal, jogging, duduk-duduk... summer is coming!..

Sekejap panas, sekejap sejuk.. panas tapi windy.. sejuknyer.....Dan saya sangat tak tahan sejuk sangat.. Tapi ia pengalaman baru untuk saya dan Aisyah, (kecuali Abah).. bestnyer..

Lepas pusing-pusing, kami naik tram keliling City... Saya dengan Aisyah tidur atas tram, tak tengok pun pemandangan menarik sebab letih sangat.. heheehe..

Balik rumah sampai jam 4.20.. terus sembahyang zohor. Zohor habis jam 5.15 petang.
Pengalaman menarik untuk kami semua.

Alhamdulillah...