Friday, May 21, 2010

Salah Cakap..

Pernah tak?

Pernah tak tersalah cakap? Tercakap benda yang kita tak patut cakap..
Lepas dah cakap, rasa laaa nape ler aku cakap camtu...

Saya kadang-kadang ada jugak macam tu..

Rasa saya banyak kali sepanjang hidup saya..
Bila saya duduk sorang-sorang, teringat kisah-kisah silam..
Saya selalu tersalah cakap..
Nak buat macamana dah tersalah cakap..

Apa yang patut dibuat kalau tersalah cakap?
Kalau yang tersalah cakap tu benda dosa.. kena mintak maaf ler.
Kalau tersalah cakap rahsia hati yang tak patut kita cakap, nak buat camna..

Manusia macam tu la..
selalu tersilap.

Antara kenangan salah cakap saya adalah masa saya bentang kertas kerja kat UKM tahun 2006 dulu, pengerusi tu introduce saya ,'Kita jemput Dr Nurhidayah..' Saya terus terkejut, terpinar.. orang ramai, tak kan nak buat joke, 'Upssi saya belum Dr lagi.. isy isy apa ler pengerusi ni.. teruus saya tersalah cakap masa tu.. terlupa nak buat aluan, terima kasih segala...'
hahaha malunyer saya...

Satu kes lagi, masa saya kena jadi moderator kat ILKAP. Masa tu ahli forumnya Datuk Asri, Yang Amat Arif Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Putrajaya, Pegawai Ustaz JKSM (alaaa lupa nama dia), then sorang lagi kawan saya Zainul Rijal.

Saya pun tak tahu gabra apa masa tu..
Lepas introduce Datuk Asri ...
Saya sepatutnya kata, 'Dipersilakan Yang Amat Arif..'
Tetapi saya tersalah cakap..
'Saya kata, 'Dipersilakan Ustaz..'

Dalam bahasa inggeris kita panggil gaffe..
It was a real gaffe and i was mortified by that..

Lepas majlis saya kena marah dengan Zainul. hehe...
'Apa le awak ni.. Ada pulak panggil Ustaz. Panggil le Yang Amat Arif..'
'Uppppssi...Tersilap....'


Malu sungguh saya tersilap panggil...
Dah ler dalam majlis peguam-peguam, pegawai kehakiman pulak tu...
jadilah saya macam kawan kita di bawah ni..




ooo malunyer...