Monday, May 24, 2010

Makanan..

Makan & Makanan..

Makanan adalah keperluan asasi kita. Kadang-kadang saya selalu pelik, terutama bila berfikir bab makanan.. 'Kenapa kita asyik makan je.. dah makan lapar balik.. pastu makan.. pastu lapar.. pastu makan.. pastu lapar..' Pelik kan??

Kat sini, saya sangat suka masakan yang ustaz Nushi dan isterinya Hilal (dipanggil Ila) masak. Yang paling best adalah roti jala dan kuah kari. Banyak kali dah saya order dari dia. Baru-baru ni Ila kasi resipi roti jala dan kuah kari dia. Time kasih ye Ila.

Jadi dua hari lepas, saya try buat. Memang sedap kuah kari resipi Ila.. Sedap sangat!.. hehe..
Bila sampai bab roti jala, saya fail.. hehe..

Saya buat beberapa bijik lepas tu saya dah tak tahan.
'Alaa lecehnya, buat macam ni.. tak laratnya nak buat...guna alat roti jala, masuk tepung, curah atas kuali, mencecer-cecer tumpah.. pastu kena lipat lagi..'

Ia mencabar kesabaran saya..

Akhirnya saya buat ciptaan sendiri..

Instead of jadi roti berjala-jala, saya buat terus tanpa lubang dan saya gulung instead of lipat... cepat siket!

Tapi tak lawa ler.. instead of roti jala, dia jadi macam pancake yang digulung-gulung.
Takpa.. janji sedap!

Saya tak ada passion tu..
Dulu, masa sembang dengan Jie, isteri Ustaz Razak (salah sorang kawan saya yang pandai masak dan sangat suka duduk di dapur). Jie bagitau saya that dia memang minat masak, suka duduk di dapur. Dari pagi ke petang masak satu lepas satu adalah sesuatu yang menyeronokkan..

Saya tak boleh.. aduiii tak tahan.. tak mampu!

Saya bagitau Aisyah..'Aisyah. Umi buat ciptaan baru. Instead of rupa dia macam roti jala, sekarang rupa dia macam pancake. takpe ke Aisyah?'

Aisyah dengan cerianya..
'Sedapnya Umi... sedap sungguh.. Pandainya Umi masak. Takpa Umi.. macam pancake pun tak pa sebab kalau Umi buat macam roti jala tu, bila Aisyah campur kuah kari, roti jala tu dah tak macam roti jala lagi.. Kita makan jer..Tak kisah Umi.. Janji sedap!'

Bila saya bagitau Abah..Jawapannya adalah..

"Yeaaa Umi berjaya.. Itu dinamakan New Invention'..

hehe...