Wednesday, May 26, 2010

Minat, Hobi dan Cinta

Minat..

Bila cakap pasal minat dan hobi, teringat saya kisah 'persembangan' {ada ke istilah ni ye? hehe..} antara saya dengan Jie isteri ustaz Razak hari tu. Masa tu kami bercerita tentang pengalaman mereka (Jie dan suaminya) duduk di Melbourne selama 4 tahun. Jie lepasan UIA, Ijazah dan Master. Saya sebut lebih kurang macam ni ler..'Jie, masa Ustaz gi Uni, Jie buleh buat artikel hantar ke majalah, surat khabar, buat buku novel ker?Nanti send kat malaysia dapat duit royalti. Ustaz dah banyak connection untuk publish tu..'

Then dia jawab lebih kurang..' Tak minat ler Jie.. duduk depan komputer lama-lama. Jie tak minat menulis. Tak tahu nak tulis apa, macamana nak tulis, apa benda nak tulis..Jie tak minat..'

Itu yang masuk kisah minat memasak. Jie cerita punya minat dia pada masakan, dia mula masak kari masa camping pengakap darjah 5 di sekolah sampai semua cikgu-cikgu terperanjat dia dapat masak kari untuk ramai orang. Terpegun saya..

Minat setiap orang tidak sama. Dan kita mesti menghormatinya. Minat boleh datang dari kecil. Apabila banyak didedahkan kepada sesuatu, ia akan melekat dan duduk dengan baik dalam hati kita. Ia juga boleh dibina selepas kita besar.

Masuk kisah saya, saya pulak minat duduk depan komputer. Bagi saya komputer sebijik, cukuplah... saya buleh duduk dari 8 pagi sampai 12 malam dengan komputer.. Saya ada banyak plan dalam kepala, tapi banyak plan saya tidak kesampaian kerana saya tidak berkesempatan fokus untuk plan tersebut. Minat saya tidak jatuh pada memasak. [Tapi jatuh pada aktiviti memakan.. hehe..]


Minat saya pada membaca dan meenulis. Saya ada banyak plan penulisan. Saya plan untuk menulis novel cinta Islam yang baik seperti 'Ayat-ayat Cinta', saya plan nak menulis kisah ulama' dan ilmuan Islam dalam bentuk novel seperti dibuat oleh penulis PTS. Saya plan untuk menulis skrip drama Islam. Saya plan untuk menulis buku kanak-kanak. Saya plan untuk menulis buku undang-undang. Saya plan untuk menulis untk Majalah Dewan Masyarakat, Dewan Siswa, surat khabar, majalah untuk wanita tentang hak wanita dalam islam..

Plan ada dalam kepala tapi semuanya saya tak sempat buat.

Semua orang tidak sama. Kecintaan saya kepada penulisan. Dan saya sangat menghormati orang yang mempunyai minat dan melayan minatnya dengan bersungguh-sungguh. tak kiralah apa, seperti memasak, menjahit, menulis, melukis dan lain-lain. Sehingga ia menjadi satu skil yang semakin hari semakin baik. Skil itu pula sampai ke satu tahap boleh menjadi sumber pendapatan.

Orang-orang seperti ini adalah orang-orang yang 'special' dalam nilaian saya. Mengenali dan berbincang dengan mereka yang mempunyai minat, hobi dan kecintaan sehingga menjadi skill (walaupun tidak sama dengan saya) adalah sesuatu yang menggembirakan saya.

Berbalik kepada minat penulisan yang ada dalam diri saya..
serta plan penulisan yang saya ada..
Semoga suatu hari nanti saya berjaya merealisasinya..
Kalau tidak semua, dapat sebahagian pun sudah cukup baik!