Thursday, May 20, 2010

Aisyah Selsema

Selsema..

Bila musim bertukar, ramai kena selsema. Kali ni Aisyah kena agak teruk, hidung berair sepanjang hari, hidung tersumbat, batuk, sakit tekak, badan nak demam dan asyik nak muntah. Kesian saya tengok. Jadi hari ni Aisyah ada di rumah, tak pergi sekolah. Kesan dari sakit dia, saya juga berada di rumah. Kena jaga Aisyah..


Aisyah makan ubat batuk. malam tadi makan panadol kanak-kanak. Petang tadi saya usahakan untuk dia kaedah yang saya belajar di Darus Syifa'. Mudah-mudahan mujarab. Nampak malam ni dia reda dan harap esok dapat gi sekolah. Kalau dia gi sekolah, buler la saya pergi ofis.

Ubat selesama yang Ustaz Harun Din ajar adalah:

1- Baca fatihah
2-Selawat Syifa'
3-Doa hindar syaitan Auzu bii'zzatillah...
4-Doa Hindari gangguan- Ummu Mildam ...

Lepas tu, saya ambik air panas letak dalam baldi, letak minyak cap kapak dalam air, baca doa kat air, pastu suruh Aisyah duduk depan air dan bernafas supaya wap tu masuk dalam hidung dia. Pastu tutup ler kepala dengan tuala- teruslah bernafas dalam tu selama 5-10 mt. Dia nak muntah pun muntahlah dalam baldi tu. nak kuar hingus pun takpa, biar jer kuar dalam tu. Saya suruh Aisyah baca fatihah dan ayat qursi dalam hati masa dia dok hirup wap ubat tu.. Masa hirup wap tu, kita baca doa yang ada di atas sambil tepuk belakang. Boleh tambah yang lain kalau ingat seperti Law anzalna. Qul na ya rukuni bardan dan banyak lagi.

Dah sudah, bukalak tuala dan buanglah air tu.

Nampak Aisyah semakin kuat, mudah-mudahan Aisyah sihat segera.. amin