Wednesday, May 12, 2010

Perjalanan..

Menapak dan berlari..

Dalam hidup kita, ada banyak perkara yang kita lalui. Ada yang menarik, kita seronok mengingatnya, hati berbunga bila memikirkannya. Ia dianggap sebagai kenangan manis. Ada yang memeritkan, kita tak suka, menyakitkan hati, menyesakkan jiwa dan kita anggap ia adalah pengalaman yang pahit.

Sebagai manusia yang lemah. Itulah perjalanan kita.

Tapi, sebagai insan beriman, kita mesti berusaha untuk menjadi kelompok yang Nabi maksudkan dalam hadith Baginda..

"Ajaib sungguh seorang mukmin. Apabila mendapat nikmat, disyukuri, apabila diuji, disabari..'
Dengan cara itu, yang baik diterima dengan lapang dada, mengucap syukur pada Allah dan Allah memberinya ganjaran pahala yang baik. Apabila diuji, disabari dengan tabah, maka Allah berikan untuknya pahala berganda..

Dengan itu, apa sahaja yang Allah beri, semuanya baik untuk orang beriman!

Apatah lagi, dalam melihat hidup ini, kita perlu berbeza dengan mereka yang tidak beriman.
'Apakah sama mereka yang beriman dengan yang tidak beriman? Mereka tidak sama' (Al-Quran)

Kita perlu melihat alam ini dengan positif. Allah tidak cipta kita untuk mendiami alam dengan saja-saja. Kita tidak dicipta untuk berseronok sepanjang masa. Kita adalah Khalifah Allah. Ada tanggungjawab dan peranan. Kita perlu lihat alam ini dengan positif. Ia adalah untuk kita terokai. hari demi hari. Dalam meneroka alam, melihat keindahan kejadian Allah, tautkan hati kita dengan Allah. Walau setinggi mana kita pergi, kita tetap hamba yang hina. Jangan takabbur dan ujub pada kelebihan diri. Masa yang sama, kita jangan melihat orang lain dengan hina. Jangan mengutuk orang kerana boleh jadi orang yang dihina lebih baik di sisi Allah daripada kita.

Justeru...

Setiap hari yang kita lalui..
ia adalah pemberian Allah..
Mari kita laluinya dengan sebaik mungkin..







Kata-kata hikmah ini juga sangat menarik..
Marilah sama-sama kita renungi..

Setiap yang kita lalui adalah kenangan terindah yang tidak dapat diulang lagi..


p/s Saya baru lepas berym dengan kawan yang menghadapi masalah rumahtangga. Saya doakan dia tabah, sabar, jangan mengalah dan jangan lemah semangat. Mesti ada penyelesaiannya, saya akan titipkan doa untuknya setiap kali lepas solat. semoga Allah membantunya..amin..