Friday, September 11, 2009

Ramadhan Kareem


11 Sep 2009

Semakin dekat Ramadhan akan meninggalkan kita. Pejam celik - pejam balik dan celik balik rupanya kita hanya ada lagi 10 hari terakhir bulan besar ini. Saya belum habis khatam Quran, rasa sangat sedih sedangkan ada kawan-kawan saya yang dah khatam 2 dan ada yang dah khatam 3 kali. Subhanallah.. Tahniah atas kejayaan tersebut..

Inilah gambar Quran yang saya baca sekarang ..



Sepanjang seminggu ini, selepas Abah datang, kami sekeluarga tidak pernah fail berbuka di luar rumah. Kami sekeluarga adalah di antara pelajar University yang berbuka di Dewan Student Union, iftar anjuran Islamic Society. Hari Sabtu dan Ahad di ILIM dan Malaysia Hall. Saya seronok dengan pengalaman ini dan saya rasa kita perlu bersama-sama hadir meraikan majlis sebegini. Yang ada semasa iftar (bagi yang Melayu Malaysia) di Uni selalunya adik-adik single kumpulan Umi Salwa, Adah, Pah, Baya dan lain-lain serta dua keluarga iaitu keluarga saya dan keluarga Shimah.

Pada saya, inilah pengalaman mahal yang tidak ada di negara kita dengan makanan mereka yang baru untuk kita. Saya berpendapat, inilah masanya untuk mengenali bangsa lain, makanan mereka, cara mereka bergaul dan juga bagaimana untuk 'masuk' dalam kelompok mereka. Antara kawan baru yang saya kenal melalui iftar ini adalah Syma dari Turki citizen Aussie, Noora dan Hanisah orang Somalia citizen sini juga, Mina dari Afghanistan, Aisyah from Singapore, Syreem from India dan dan beberapa dari Iran, Bangladesh dan lain-lain negara.

Oleh kerana makanan iftar sudah selesai, saya hanya perlu sediakan untuk sahur sahaja, itupun yang mudah dan senang dimakan oleh kami semua seperti nasi goreng, makan kek, roti dan minum air nescafe milo .. [Air Neslo adalah kegemaran saya...]


Jadual solat terawih kami bertukar-tukar sebenarnya. Ada kalanya saya solat di rumah, ada di rumah kawan yang menganjurkan solat terawih di rumah mereka, ada di University selepas iftar. Ada kala ke masjid sekitar.

Jadual saya selalunya:

Bangun jam 4 atau 4.30 pg- saya akan berusaha sedaya upaya untuk solat tahajjud sebelum bersahur. Lepas bersahur dan solat subuh, baca Quran dan kadang-kadang baca buku, ada juga tertidur lagi selepas mengaji. Jam 8.45 selepas selesai Aisyah ke sekolah, saya ke opis, membuat kerja PhD saya sehingga jam 3.20 pm dan kadang-kadang sehingga ke waktu berbuka. Banyak kerja saya perlu buat tapi entahler.. kadang-kadang semangat saya tinggi menggunung, kadang-kadang semangat tidak begitu tinggi..

Hari ini pula adalah hari khatam Quran untuk bacaan bersama-sama di tempat kami. Saya baca juz 1-5 sahaja untuk tujuan ini. Selebihnya saya baca untuk saya sendiri khatam nanti.

ooo lambatnya saya nak habiskan semua juzu' ni...
Ada tak sesiapa nak sedekahkan 10 juzu' terakhir untuk saya???