Tuesday, September 22, 2009

Eid Mubarak

Hari Raya Idil Fitri di Melbourne..

Sesuatu yang baru, menyayukan,namun memberi nimat tersendiri yang tidak pernah dilalui sebelum ini. Hanya pada Allah dipanjatkan syukur di atas semua nimat yang diberi..

Ahad 21 Sep 09, jam 8.30 pagi, kami sekeluarga ke Reservoir Civic Centre tempat disewa untuk tujuan Solat Hari Raya dan perhimpunan pelajar Malaysia Bundoora. Bertakbir dan bertemu dengan rakan taulan yang ada di sini.

Lepas takbir memuji Allah, solat sunat bersama-sama, dan pastinya makan lagi.. menjamu selera potluck dari semua keluarga.. Banyak betul makanan, tak larat nak makan.. Lepas makan semua mengambil gambar bersama-sama.. Makan, bersembang, bermaaf-maafan, bersenda gurau gambaran persahabatan yang wujud. Semoga salah silap, kecik hati dan lain-lain terlerai dengan ucapan maaf yang dilafaz. insya Allah..

Saya sendiri...
Umpp.. seperti yang lain, saya juga mintak maaf kalau tersalah bahasa dan insya ALlah saya memaafkan semua salah silap yang dilakukan kepada saya. Semoga Allah turut memaafkan semua salah silap saya dan semua.. amin..

Malam tadi jam 10mlm, saya telefon Malaysia, sembang-sembang dengan Ma, Ayah dan Idi serta ucap Selamat hari Raya, minta maaf banyak-banyak.. Semua adik beradik saya balik dan ada di kampung kecuali saya ... sedih gak yer.. tapi tak pelah.. Saya selalu doakan agar Ma dan Ayah di Kota Bharu serta Mak dan ABah di Bangi sihat selalu, dijauhkan dari sakit yang berat dan semoga sejahtera selalu..begitu juga adik beradik dan keluarga yang lain.. insya Allah..

Sehari sebelumnya, saya transfer duit RM700 ke dalam akaun adik saya Tie untuk hadiah hari raya kepada semua yang tercinta.. Tak banyak sangat, siket jer.. sekadar hadiah Hari Raya daripada Kami di Melbourne..[Tak masuk duit dana tau, duit Dana RM400 untuk September dah transfer dah..]- Untuk Ma dan Ayah $300, Untuk Wea (nenek saya $50), semua Mak Sedara dan Ayah sedara sebelah Ma ($50 sorang), Moksu Jah (mak angkat ayah $20), semua anak sedara dapat siket je ($5 sorang).. jadi ler yer untuk Raya puasa.. Raya Haji nanti duit raya lain yer..
--------------

Ambrose Hall..

Saya keluar awal dari Dewan Reservoir ke Ambrose Hall di Brunswick untuk menghadiri Jamuan Raya anjuran MASA, VMPG dan Persatuan lain- dalam jam 11.50 pg. Sampai dalam jam 12.20 tgh, ramai pelajar dah balik. Tujuan saya untuk menunjuk sokongan selaku Presiden VMPGA dan tidaklah berhasrat untuk makan di sana.. Saya berjumpa dan bersembang dengan Amir, Pengerusi MASCA, katanya dalam 700 kot yang hadir ke Ambrose Hall. ALhamdulillah..

Saya sebenarnya plan nak ke Jamuan raya KgVic untuk bertemu sahabat-sahabat di sana, tapi sebab dah jam 1.o0 pm, rasa macam dah lambat sangat takut semua orang dah balik. Jadi kami tak pergi ke sana, terus balik ke rumah... Rugi juga rasanya sebab saya memang sangat berhasrat untuk turut sama memeriahkan perhimpunan di sana. Abah kata, nanti sampai takde dah orang, plan pun bertukar...

Gambar ini saya, Pah dan adik-adik Barnes Way tengah berjalan keluar dari Dewan Ambrose Hall

-----------
Beraya...

Petangnya jam 4pm- kami keluar beraya selepas balik rumah sekejap solat Zuhur dan Asar. Mula-mula ke rumah adik-adik di Main Drive.. dijamu makan nasi lemak ANtarabangsa.. pandainya adik-adik ni masak, kalah nasi lemak antarabangsa Kampung baru.. Terima kasih ye Faleeq, Su, Wahida, Adah dan Nana..

Lepas tu ke rumah Jumie pulak...
Makan rendang, nasi himpit, pulut kuning.. banyaknya menu dan sedap sungguh..
Terima kasih ye Jumie dan Asyraf..


Ini beramai-ramai di rumah Jumie..(kamera Jep)

Lepas tu pergi rumah Cik Din dan Gee pulak di Thomastown.. Solat maghrib jemaah dulu, lepas tu makan behun Serawak, rendang dan nasi himpit..Terima kasih ye Din dan Gee..

Lepas tu pergi rumah Azida dan Fendi dulu. Solat Isya' kat sana. Makan-makan lagi. Terima kasih ye Zida dan Fendi.

Lepas tu pergi rumah Tasha dan Adili pulak.. makan rendang lagi..Terima kasih ye Tasha dan Adili.. Semua program raya hari ini dibuat secara konvoi kereta seramai 13 orang.. Kami satu kereta, Umi Salwa dan adik-adik barnes Way 1 kereta, Hamzah dan Fiza 1 kereta dan Adah, Faleeeq dan adik-adik Main Drive satu kereta..

Jam 10.30 malam, kami semua balik rumah masing-masing..kekenyangan dan penuh syukur pada ALlah di atas segala nikmat yang diberi..Lepas solat Isya' terus zzzzzzzzz...

---------------
Hari Raya Ke 2- Isnin 21 Sep 2009

Adik-adik bujang yang baik dengan saya ingin saya raikan.. begitu juga sahabat-sahabat yang ada di Bundoora. Tetapi saya tak mampu nak buat jamuan besar, walaupun dalam hati saya sangat ingin melakukannya..

Kalau di Shah Alam, saya akan upah jer semua orang.. Tapi kat sini, saya nak upah sapa? Takde sapa nak terima upah saya, jadi saya masak setakat mampu saja..dengan bantuan Abah dan Aisyah. Saya buat spaggetty bolognise dan bihun tomyam.. campur kueh mueh siket-siket.. pastu air kat rumah saya lain dari rumah orang lain.. ada warna biru dan ada air warna hijau..pelik..

Masa datang tu, ada juga kawan-kawan yang sudi menambah menu yang ada.. Mahadhir dan Jamiila datang bawak seperiuk kuah kacang dengan nasi himpit yang banyak dengan wajik.. terkejut sungguh saya.. Time kasih ye Mahadhir dan Ila. Zida juga datang bawak kuah kacang dan nasi himpit.. Time kasih juga untuk Zida.

Ini dalam rumah kami.. sebahagian yang hadir..duduk lah mana dapat dan makanlah apa yang ada yer...

Aisyah menulis kad raya dan menampalnya di cermin depan rumah... Creativenya anak Umi.. Tahniah ye Aisyah..

Inipun sebahagian tetamu yang datang... di depan rumah ni..masa nak balik

Ni pulak dari kamera Yusri.. nak mengambil gambar beramai-ramai..


Akhirnya... gambar beramai-ramai diambil oleh Yusri, Jep dan Tiqie..

Kalau ada yang saya tak sempat dan tak tersms maklumkan jamuan di rumah kami, kami mintak maaf yer.. Majlis berakhir jam 7.30 malam.. Alhamdulillah.. Agaknya dalam 60-80 orang rasanya yang hadir... Terima kasih kami ucapkan untuk semua yang sudi hadir..

Lepas solat Maghrib, kami pulak keluar beraya di rumah Nazura .. balik rumah jam 10.30 malam..

Beraya di sini .. sesuatu yang baru untuk saya sekeluarga..
Dalam kesibukan berhari raya, jangan tinggal kewajipan yang asasi, jangan melakukan maksiat dan marilah kita selalu berdoa agar Allah meneguhkan pegangan kita dan melimpahkan rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka.. amin

Esoklah kemas rumah.. letihnya dan terus zzzzzz