Saturday, September 5, 2009

Aisyah

Akhirnya...

Sambungan cite semalam....

Saya balik dan terus masuk bilik, saya baring atas katil. Campur sejuk, jadi memang best ler dapat baring, ambik selimut terus cover diri saya.. Saya memang tak tau apa approach yang sesuai dalam keadaan ni. Aisyah memangler budak kecik tapi dia juga budak besar.. isyyy..

Akhirnya Aisyah pun baring sebelah saya. Dia tengok je saya...
Saya pun tanya soalan dengan baik, sambil baring dan dia toleh kat saya, saya tengok kat Aisyah..

'Aisyah puasa tak hari ni?'
'Puasa!'
'Betul-betul puasa atau puasa separuh hari?'
'Aisyah puasa Umi.. napa Umi tanya?'
'Aisyah tengok Umi yer.. Umi dapat tau Aisyah makan kat sekolah. Alhamdulillah ada yang bagitau, kalau tidak Umi tak tau yang anak Umi tak puasa betul-betul..'
Aisyah diam jer..
'Aisyah tengok Umi yer.. Aisyah rasa bagus tak kalau Aisyah puasa tapi makan, pastu tak bagitau pun tak puasa..tipu Umi tak baikkan?'

Diam jer..

'Esok Aisyah takyah bangun sahur ye. Kol 8 pagi Umi buat breakfast untuk Aisyah, pastu Aisyah bawak bekal untuk lunch. Bila masuk waktu lunch Aisyah makanlah.. Takyah puasa esok. Kalau ada yang tanya, Aisyah kata..'I'm no fasting'.

'Taknak..Aisyah nak puasa..' terus menangis.. meleleh-leleh air mata..

Kemudian dia pun berstory ler macam-macam..

'Aisyah terliur Shazia makan gula-gula, lepas tu dia kasi sebijik, Aisyah pun makan. Tapi Aisyah sambung puasa lepas tu. Pastu Cikgu bagi buah, cikgu suruh makan dalam kelas. Semua orang makan, Aisyah pun makan jugak. Tapi lepas tu Aisyah sambung puasa Umi..Bukan Aisyah je Umi, kawan-kawan yang lain pun sama, ada yang minum masa kat toilet tapi sambung puasa balik.. ' Sambil mengesat air mata yang meleleh..

Kesian anak saya.. suasana di sini mencabar jatidiri dia.. Dia belum cukup kuat untuk menahan diri..

'Kita tak boleh buat macam tu. Dulu Aisyah 6 tahun, 7 tahun..boleh lah Aisyah puasa separuh hari. Tapi sekarang you're turning 8. Aisyah dah besar. Tak boleh main-main puasa. Umi tak tengok Aisyah makan, tapi Allah tengok..'

'Aisyah kena ingat selalu..I am a Muslim. I want to do what Allah wants. Aisyah kan dah baca ayat Quran Allah said, sapa buat yang baik-baik, ikut suruhan Allah, nanti Allah nak kasi syurga. Kita kena sabar walaupun lapar, letih.. Nanti Allah puji Aisyah, 'Aisyah ni sabar.., puasa sampai habis, dia kuat semangat tak makan macam kawan-kawan dia makan..' Aisyah ingat yer. Kalau Aisyah lapar sangat sampai rasa nak pengsan, nak muntah, tak dapat tahan langsung, baru lah Aisyah bukak puasa tapi kena bagitau Umi lain kali..Jangan buat macam ni, Umi rasa sedih anak Umi puasa tak betul-betul walaupun dah turning 8. Aisyah paham tak Umi cakap?'

'Paham Umi. Nanti Aisyah nak jadi kuat. I will tell my teacher if she asks me to eat fruit, Aisyah nak cakap, 'I'm fasting. I can't eat now'. Aisyah tak nak makan atau minum kat toilet sebab Allah nampak apa Aisyah buat. Aisyah nak sahur esok Umi.. please...'

Aisyah cium tangan saya..'Umi, I'm sorry'..
Saya pun peluk Aisyah..
------------

Wallahua'lam..
Semoga benarlah Aisyah dalam usahanya. Semoga sedari kecil bersungguh berpegang pada tiang... Dan bawa ke besar, semoga makin teguh pegangannya itu.. amin