Saturday, September 12, 2009

Tarawikh v Tawarih

Tarawih..

Saya ada terbaca blog seseorang yang menceritakan dia masa kecik terkeliru antara perkataan tarawikh dengan tawarikh.. Tawarikh tu mata pelajaran sejarah, zaman dulu kita panggil subjek tawarikh, yang tarawih tu solat sunat masa Ramdhan.. Saya baca blog dia sambil ketawa... hehe.. Saya pun senasib dengan dia.. Bukan setakat keliru masa sebut, masa niat solat pun saya niat.. 'Sahaja aku sembahyang tawarikh dua rakaat kerana Allah..' adoii...

Tapi tu masa saya kecik, bila saya dah besar saya dah boleh bezakan dua perkataan tu.. Tapi rasanya bila saya dah darjah lima atau enam, saya baru boleh bezakan.

__________

Masa kecik pengalaman menyambut Ramadhan dan solat di masjid adalah sangat indah dan penuh cerita sensasi.. Yang saya ingat, ada kalanya saya naik basikal, duduk depan kat palang tengah2 basikal tua kepunyaan Atok saya sebelah My mother. Kami panggil dia Chek... Chek ni sangat baik, tak pernah marah, dia selalu pergi Masjid dan saya ikut Chek duduk atas palang basikal Chek tu.. [tau ke palang tu? saya tak tahu panggil apa, antara tempat duduk rider dengan handle basikal, ada besi palang gitu, saya duduk atas tu ler..]. Pergi dan balik dengan Chek dari masjid.

Masa saya darjah 2 ke darjah 4, saya jalan kaki dengan kawan-kawan pergi masjid. Kakak-kakak saya pun sekali ler jalan kaki. On the way balik dari Masjid, ada kedai yang jual colek buah.. ohhh sedapnye.. pecah liur teringat colek' buah Makcik tu. Apa nama Makcik tu ye? Dia sebenarnya orang Cina tapi sebab dia dah duduk situ berpuluh tahun, jadi kita panggil nama Melayu dah dan tak ingat dah yang dia tu Cina. Yang paling banyak beli colek adalah kakak saya Kak Ros.. Tiap-tiap malam beli sampai habis duit dua tiga ringgit balun colek buah jer.. hehe..

Ada sekali balik dari masjid, kena kejar dengan anjing.. isyy kenangan sensasi sungguh. Semua lari mencucup-cucup masuk dalam tempat telefon public, nasib baik masa tu telefon public ada pintu.. so kita orang semua masuk dalam tu, bertindih2 sampai ler ada orang tua yang datang halau anjing tu... semenjak hari tu, saya fobia dengan anjing sampai ler sekarang..


Bila saya dah darjah 5 dan 6, kalau saya pegi masjid, saya naik basikal sendiri. Tak jalan kaki dah.. Cerita sensasi saya juga adalah, saya belajar mengaji dengan seorang Makcik yang kami panggil Kak Wea. Dia sangat serius masa mengajar ngaji. Saya kena ketuk dengan kayu [kayu pentunjuk Quran yang panjang..] kat tangan sebab tak betul makhraj memang biasa dah.. Kena ketuk kat kepala pun ada. Tapi Mak saya kata, belajar ngaji dengan Kak Wea yang garang lagi cepat pandai dari belajar dengan Ustazah yang lembut-lembut. Memang Mak saya betul. Walaupun saya asyik kena ketuk jer, saya dapat ngaji dengan betul, bertajwid dan makhraj yang baik masa darjah 2 or 3. Saya sangat terhutang budi dengan Kak Wea kerana usahanya saya jadi macam sekarang ini. Terima kasih kerana mengajar saya ngaji..

Kak Wea dan suaminya Ayah Haji ada surau sebelah rumah mereka. Dari rumah saya dalam 300m. Kalau saya tak ke masjid, saya akan ke surau Kak Wea. Kalau pergi surau, ooo saya akan jadi sangat baik sebab Kak Wea akan ketuk sapa yang bising. Dan yang paling pasti mesti kena habis 21 rakaat. Panas jangan cakap ler, sapa dapat duduk kat kipas, bertuah sangat. Kadang-kadang macam nak terbang telekong .. semua orang berkipas-kipas dengan telekong... sebab berpeluh.. hehe...
______________

Masa naik sekolah menengah asrama agama di Kota Bharu, saya ikut jemaah di musalla sekolah. Masa tu sekolah asrama selalu takde air, jadi kena jaga wudhu', dari sebelum maghrib sampai ler selesai terawih. Masa sahur, saya bangun sangat awal, kawan saya selalu kejutkan saya mandi dan ambik wudhu' dalam jam 3 pagi dan terus tunggu sampai sahur dan solat subuh. Kalau tidak queue punya ramai, air takde..

Ada cerita jugak kat sekolah naim ni. Sebab nak jaga wudhu', air takde, saya ready lepas solat asar, ambik wudhu dan terus ke dewan makan, lepas makan, cepat2 ke musolla solat maghrib. Sebab saya awal, saya akan duduk saf depan, depan saya ada rak Quran, jadi masa nak sujud kena hati-hati takut terlanggar rak tu. Disebabkan sekolah tu sekolah asrama perempuan, jadi ada Ustaz datang jadi Imam. Ustaz ni pulak suka baca panjang-panjang yang menyebabkan saya terlelap masa solat. Saya ingat banyak kali saya tersedar dari lamunan sebab masa nak sujud atau bangun dari sujud, saya terlelap mata jadi toingg.. kepala saya akan terantuk di rak quran tu. Aduss...Bila terantuk terus saya segar..hehe..

-----------
Kat sekolah wilayah pula, saya ingat solat terawih dipimpin oleh kakak-kakak tingkatan enam. Masa tu tadarus berkumpulan wajib.. Ada sesuatu yang sangat saya suka masa saya di sekolah wilayah. Setiap petang dalam jam 5.30pm sebelum berbuka, radio sekolah akan dipasang dengan nasyid arab dan juga bacaan al-Quran. Saya memang sangat suka nasyid arab terutama melibatkan nasyid bersemangat. Antara yang sangat-sangat saya minat [walaupun sekarang saya dah lupa liriknya, dan tak tahu nak dapat kat mana kasetnya..] adalah nasyid Allahu Allah, Al-Sijnu, La lan astakiin...nasyid Ikhwan Muslimin ghuraba' dan banyak lagi. Setiap petang jam 5.30pm, saya tak buat apa-apa sebab khusuk mendengar alunan nasyid2 dan bacaan quran di radio sekolah yang dapat didengar di seluruh sekolah masa tu sehingggalah masuk waktu berbuka..

Ramadhan tales...saya membesar dengan pelbagai cerita pahit manis..
Semoga ada di antaranya Allah rezekikan saya bertemu lailatul Qadr. Saya sangat berharap. amin...