Thursday, August 27, 2009

Parents..

Ma dan Ayah..

Tadi, saya berym dengan Ma dan dapat tengok camera gambar Ma dan Ayah di kampung. My sister Aa balik kampung dan dia ada broadband.. Bestnya dapat tengok muka Ma dan Ayah. Saya rindukan my mother and my father.. Semoga Allah selalu kuatkan mereka, bagi sihat, bagi tenang untuk terus beramal dan ceria selalu. Saya bercerita-cerita lagi dengan Ma.. Tapi PC saya kat opis takde microfon jadi saya kena tulis apa saya nak sembang dan Ma akan balas ler secara lisan.. kelakar gak..

Keluarga saya di Kota Bharu.. saya sangat sayangkan semua yang ada.. Ma dan Ayah dan adik beradik saya 11 orang.. [Ramainyer..hehe..] Ma bagi resipi lagi.. Ayam masak kurma, buat tu ler, buat ni ler...haha.. sebab Ma risau saya tak masak untuk Aisyah.. Adik saya kata sebabnya saya tak ada siput kat jari saya.. Ma ada siput di dua-dua ibu jari.. hehe..Nanti saya akan buat resipi yang Ma bagi tu..no worries..hari ni saya try satu.. minggu depan try lagi satu..

Keluarga saya ada Dana. Setiap bulan semua yang bekerja 'wajib' untuk masukkan sejumlah wang gaji (mengikut kemampuan) dan adik saya Ree yang jadi Penjaga Akaun.. Dia bertugas menyelaraskan semua kutipan. Dana ni saya yang tubuhkan mulai tahun 1996, saya jaga akaun.. Setiap hujung tahun record akaun akan diemail pada semua adik beradik dan ditablekan di hadapan Ma dan Ayah untuk pengetahuan mereka sahaja..

Lepas tahun 2000, adik saya Ree jadi Pengurusnya.. Setiap 2hb setiap bulan, semua orang akan dapat sms dari Ree, maklumkan jumlah pembahagian wang dan ke mana dibayar.. Semua orang perlu bank in duit sebelum 5hb.. Kalau tak bubuh, atau lambat.. nanti Ree mengamuk...[hehehe...]

Jadi setiap bulan:

Kak Nik- kasi RM XXX
Kak Za- kasi RM XXX
Saya-kasi RM XXX
Adik saya Uya-kasi RM XXX
Adik saya Ree-kasi RM XXX
Adik saya Tie-kasi RM XXX
Adik saya Die-kasi RM XXX
Adik saya Na-kasi RM XXX

yang belum kerja- tak kasi ler..

Jumlah semua adalah RM XXXX.XX
---------

Lepas tu Ree akan selesaikan:

-Bayar bil elektrik Ma dan Ayah
-Bayar bil telefon ma dan Ayah
-bayar Astro Ma dan Ayah
-Bayar kereta NAZA Ma dan Ayah
-Bank in duit poket untuk Hafiz di Politeknik
-Duit barang dapur
-Duit untuk Ma beli barang ikut suka hati -RM 400
-Duit untuk Ayah beli barang ikut suka hati-RM300

Lebihnya bawak ke bulan depan...
kalau ada kecemasan- semua orang akan memberi dengan kadar dipersetujui..
Bulan depan, yang sama akan berlaku... begitulah seterusnya..
Kalau ada yang balik kampung atau masa hari raya, kasi duit pada Ma dan Ayah, tu kira buah tangan ler.. yang Dana ni wajib punya setiap bulan.

Begitulah sumbangan yang kami buat untuk our beloved parents.. Ma dan Ayah, buah hati, kecintaan kami, penjaga kami dan pemberi kasih sayang sepanjang hidup kami..Semoga Allah menyayangi Ma dan Ayah kami sepertimana mereka menyayangi kami semua.. amin...