Wednesday, May 27, 2009

Ziarah Orang Sakit

Adab-adab ziarah

26 May 09 jam 6.00 pm, saya dan Abah ke Austin Hospital ziarah suami Kak Sal. Paginya Dr dah bagitau dia serius, dan mintak Kak Sal panggil semua family kerana kesihatannya sangat lemah. Tetapi petangnya suami Kak Sal atau dipanggil sebagai Abang Theo telah mula recover. ALhamdulillah.

Suaminya orang Greece, namanya Theo Gyftakis berumur 60+. Orangnya baik dan peramah. Katanya dia mengalami beberapa masalah kesihatan. Kerana terlalu banyak makan ubat, dia mengalmi kesan sampingan sehingga hatinya bengkak, buah pinggang bermasalah dan lain-lain yang tak sempat saya nak ingat masa Kak Sal ceritakan..

Masa kami sampai Br Rahmat dan isterinya Ana ada, Nor dan suaminya pun ada di sana. [Nor adalah cikgu Sekolah ILIM]. Saya berjumpa Kak Sal, peluk sambil mengucapkan kata-kata 'Kak Sal, sabar yer.. we pray may Allah help your husband'.. Kak Sal pun bercerita perubahan suaminya dan ucap terima kasih kerana sudi datang. Saya juga bagitau bahawa kat tempat kami sekarang ada majlis study circle dan ramai sahabat2 baca yasin dengan doa ALlah sejahterakan suami Kak Sal, insya Allah..

Ini kali pertama saya ke Bahagian ICU di Austin Hospital. Sebelum ni saya ke sana ziarah Mila isteri Azma masa dapat baby baru-baru ni.

Lepas Nor keluar dari bilik pesakit, Kak Sal ajak kami berdua masuk ke dalam dan bagitau tatacara memakai baju apron, sarung tangan dan maklumkan peraturan hospital yang lain semasa melawat pesakit di ICU.

Antara adab melawat pesakit yang saya ingat dan mesti diikut adalah,

-Jangan lama-lama melawat pesakit
-Jangan bercakap benda2 tak berkenaan
-Jangan letihkan pesakit dengan percakapan kita
-Baca doa sambil beri kata-kata perangsang
-Bagi kata-kata semangat pada isteri/anak-anak pesakit
-Cepat keluar supaya orang lain juga dapat melawat pesakit

Kami pun masuk, Abang Theo [Saya tak tahu nak panggil apa, jadi saya tak panggil nama ler..] rancak bercerita dan kami maklumkan bahawa kami orang Malaysia, kawan wifenya Kak Sal dan we were there helping the wedding anak dia hari tu.. Dia seronok mendengarnya..

Lepas dia bercakap, Abah pun kata, 'Is that ok if we touch you and recite some doa..Can my wife touch your feet' Dia sangat gembira dan berkata..'Yes please brother. Please sister..I feel so happy that you want to read doa for me..'

Abah letak tangan kat dadanya dan baca beberapa ayat syifa' dan selawat syifa' beberapa kali. Suami Kak Sal memang ada selimut menutupi badannya, dia juga ada banyak wayar2 berselimpang kat tangan dan okiogen di hidungnya..Saya pula dengan memakai sarung tangan plastik dan saya pegang kakinya..

Saya bacakan fatihah, selawat syifa', saya baca beberapa kali ayat-ayat syifa' dan tiup siket kat kakinya.. Dengan doa yang Rasulullah ajar, kami bacakan kepada beliau sebagai ikhtiar setakat yang mampu.. Dia sangat gembira...

Lepas dari tu, kami minta izin nak keluar dan dia ucapkan terima kasih..

Sebelum kami keluar, dia siap tanya apakah saya dan Abah plan nak mintak PR kat Australia. Kalau nak mintak PR nanti, datang ke rumahnya, dia ada banyak rumah dan kami boleh duduk di rumahnya.. Saya dan Abah ketawa saja sambil ucapkan terima kasih..

Saya taknak duduk sini, saya nak balik Mesia..
Tanah air tumpah darahku..insya ALlah
Tapi kalau PR bagus jugak yer.. hehe..