Saturday, May 16, 2009

Rumah Oo Rumah Siri 2

Inspection Rumah

Hari ni saja saya dah inspect 2 buah rumah. Satu tu sewanya AUD265/week dan satu lagi AUD255/week. Semuanya 3 bilik dengan ducted heating. Saya berminat dengan dua-dua tapi kalau dilihat dari perspective lain, saya nak yang kedua.

Rumah pertama lebih kecik, ruang tamunya sangat comel, jadi sangat susah jika kami nak buat majlis ilmu, Study Circle atau buat majlis makan. Letak sofa dah habis semua ruang. Tapi yang cantiknya semua rumahnya ada carpet wall to wall.. Kurangnya pulak belakangnya berterabur, tak cantik garden tak jaga sangat.

Rumah kedua lebih besar, jauh sikit dari Univ, ruang tamunya lebih besar, belakang pun ada ruang dah disimen untuk jemur baju, sesuai untuk Aisyah main scooter. Ruang tamunya agak besar jadi sangat sesuai nak buat majlis, ramai orang oleh duduk..Cuma kurangnya dia tak wall to wall carpeted. Ada ruang simen di seluruh dapur. Tapi itu boleh diusahakan dengan ditutup dengan carpet.

Saya nak rumah nombor dualah..
Aisyah pun nak rumah nombor dua..
Abah pun nak rumah nombor dua..

Masalahnya kita kena serahkan borang dengan segala dokumen terperinci, pastu kita kena compete dengan orang lain yang ramai-ramai datang buat inspection sekali dengan kita tadi... Agent rumahnya bagi masa 15 mt jer, 10.55 - 11.10 mt saja, kalau kita lambat, tak dapatlah inspect. Kalau tak pergi inspect, kita tak boleh isi borang renting sebab law kat sini, isi borang hanya selepas inspect.. dalam seminggu dapat result dapat ke tak dapat...

Tadi Umi ajar Aisyah supaya sama-sama buat solat Hajat, semoga Allah akan bagi kita dapat rezeki rumah yang cantik, sesuai, sejahtera zahir dan batinnya, dan jiran-jiran biarlah baik serta kita dapat duduk sampai habis Umi belajar nanti.. Insya ALlah dan amin..

Saya harap sangat dapat rumah nombor dua tu..

p/s Saya belum pernah ada pengalaman cari rumah sebab sekarang saya duduk di accomodation kepunyaan universiti. Saya dah book dari Mesia before datang sini lagi.. Sebab tu saya tak tahu susah jugak kawan-kawan nak dapat rumah sewa di Melbourne ini..