Tuesday, May 19, 2009

Rumah Lagi...


Rumah..

Kenapa rumah?
Kenapa penting sangat rumah ni?
Kenapa kita perlu duduk dalam rumah?
Kenapa tak duduk bukan dalam rumah??

Kenapa soalan di atas berbelit-belit?
hehe...

Rumah sangat penting bagi insan. Tempat kita berehat, beribadat, tempat kita menyimpan rahsia, tempat kita bermesra dengan anak dan keluarga tersayang. Rumah adalah segalanya di dunia ini. Umpamakan kita tinggal 100 km dari office. Berulang alik dari rumah ke office tidak meletihkan.. berada setiap hari dalam jam boleh diteruskan. Bila sampai jer kat rumah, kita rasa betapa seronoknya dah sampai!..

Kenapa yer?
Kerana dalam hati kita telah ada satu nilai.. privacy, belonging.. Kita dah set dalam mind bahawa kita ke pejabat mencari rezeki dan destinasi akhir adalah balik ke rumah. Walaupun kita boleh saja tidur di rumah orang, rumah saudara mara, tetapi jiwa kita tetap tidak settle. Kita tetap nak balik rumah, nak tidur kat rumah.. Kat katil sendiri, dalam bilik sendiri, makan di dapur sendiri, guna toilet sendiri, basuh baju di mesin basuh sendiri dan semuanya di rumah sendiri..

Ini kawasan rumah kita.. sekarang

Ada kepuasan di situ. Sebab itu orang berlumba-lumba membeli rumah. Lagi besar rumah, lagi puas hati.
Semoga rumah kita di dunia ini cantik dan sejahtera, dan semoga kita juga tidak lupakan rumah yang bakal kita duduki di akhirat sana.

Bagaimana rumah kita di akhirat?
Perjalanan yang panjang kita lalui di dunia ini adalah sebagai bekalan untuk membeli rumah di akhirat. Sibuk memerah tenaga membayar hutang rumah besar kita di dunia, bagaimana pula mencari saham untuk membayar rumah kita di akhirat..
Semoga Allah mengizinkan kita mendapat rumah cantik dan sejahtera di dunia dan begitu juga semoga kita juga mendapat rumah besar dan sejahtera di akhirat. Amin..

Rabbana atina fiddunya hasanah
Wafil akhirati hasanah
Waqina azabannar..

Wahai Allah.. berilah kami sejahtera di dunia.
Dan berilah kami sejahtera di akhirat..
Dan jauhkanlah kami dari azab api neraka..
amin..

_______________

Rumah di Melbourne

Masa kami sampai 28 Nov 08, kami duduk di Mesian Hall seminggu. Lepas tu kita orang duduk di rumah sekarang selama 6 bulan.. Dan sekarang saya akan berpindah lagi..[ macam nomad jer.. hehe..]

Hari ini saya sangat gembira. Dari petang tadi, saya asyik ter senyum memanjang... hehe...
Jumpa orang rasa nak tegur semuanya...[bahaya ni..hehe..]

Sebenarnya tadi saya jam 3 pm, saya telah call Agent yang saya submit permohonan untuk sewa rumah.
Saya call..
'Hello, I'm Nurhidayah. I sent my application yesterday for the house no 69. I want to ask about that. Is my application successful?'
'What is your surname?'
'Muhammad Hashim'
'Oooo.. ok.. you are accepted..'
'Haah. are you sure? Are you sure I get the house? Oo.. I feel so happy. Thank you God.. Thank you also yo you.. thank you very much.. What is the next step? I'll go to your office right now. Give me 15 mt, I'll be there as soon as possible...'

Alhamdulillah syukur pada Allah..
Allah telah kabulkan permohonan kami..
Rumah kedua yang cantik tu dapat kat kami..
Masa buat inspection hari u, ada beberapa family yang sama-sama tengok..
Akhirnya dapat kat kami..
Alhamdulillah..

Kami inspect dua rumah dan dapat yang ini.. Alhamdulillah..
Dan ini merupakan rumah persinggahan kami di Melbourne yang ketiga. mudah-mudahan ianya baik untuk kami dan dapat kami duduki sehingga saya habis belajar..
Insya Allah..

Kami akan berpindah 1 June nanti.

Ni petang tadi.. tetiba ada posum tengah dokong anak dia duduk depan rumah kami.. Cantikkan?


p/s Pada 26hb May nanti, kawan saya Norazida Pensyarah UiTM Shah ALam akan menyambung pelajaran di Univ yang sama dengan saya. Insya Allah dia akan transit di rumah saya sehingga 15 June sehingga dia dapat rumah. Itu agaknya hikmah di sebalik perancangan Allah. Saya dapat jawapan rumah baru sangat cepat dan dapat pindah sangat cepat, dan juga rumah saya sekarang dapat dimanfaatkan oleh rakan saya Azida. Semoga ada kebaikannya..
Dulu saya sampai saya duduk di Mesian Hall, saya memang plan nak duduk di Mesian Hall supaya saya senang berjalan-jalan di Melb City dan ada pengalaman duduk hostel. Saya sangat seronok duduk Mesian Hall kerana dapat berjumpa dan kenal baik dengan Ustaz Zul, Dr Ali Attachee dan ramai lagi yang sama-sama transit dengan saya masa tu di Mesian Hall. Masalah sekarang, Mesian Hall tengah dalam proses pembaikan, sebab itu rumah transit sangat diperlukan untuk pelajar baru.