Sunday, May 24, 2009

Kisah Demi Kisah..

Kisah 1- Pencarian Diteruskan..

Hari ini beberapa offer diterima dari kawan-kawan untuk dijual dengan harga murah;

1-Microwave confirmed beli

2-Tilam double- akan ditengok esok before decide

Ada ramai yang emaikan beberapa tempat dan kedai untuk kami tengok.. terima kasih kepada yang telah memberitahu kami seperti Tasha Aleh, Fadz, Neezam, Sham, Zafiri dan kawan-kawan yang lain..

Insya Allah esok petang kami plan nak ke kedai-kedai yang jual barang-barang dengan harga murah terutama nak beli fridge, mesin basuh dan dryer..

Harapnya semua barang dapat dicari dalam minggu depan..
Insya Allah dengin izin Allah..
Semoga dipermudahkan Allah.. amin.
______________

Kisah 2 - Azida Sampai

Kawan saya di UiTM Shah Alam iaitu Azida dari Fakulti Sains Komputer, suami dan 3 anaknya telah selamat sampai ke Melbourne pagi tadi dengan ditunggu di airport oleh Pak Tam, Sham dan lain-lain. ALhamdulillah selamat semua dan perjalanan berlangsung dengan baik.

Tadi dari rumah Pak Tam, mereka satu family datang ke rumah kami selepas saya balik dari ILIM jam 4 pm. Ramai yang meraikan mereka dengan siap masak dan bekalkan untuk kami makan malam. Terima kasih pada Nor isteri Pak Tam yang masak macam-macam, pada Gie isteri Cik Din yang bekalkan kueh-mueh, Sham dan Jumie sekeluarga..Rupanya Azida adalah kawan sekolah dengan Jumie dan juga kawan Azida adalah ipar Pak Tam.

Sementara Azida dapat rumah betul, mereka akan transit kat rumah kami..
Esok kami dan kawan2 yang lain akan tolong Zida daftar di Univ, buka akaun bank dan lain-lain.
Malam, kami sekeluarga makan malam dengan makanan yang dibekalkan tadi. Jiran terdekat sebelah rumah iaitu Neezam dan Idham juga kami panggil makan bersama..

Sedapnya..
alhamdulillah.
___________

Kelas Tajwid Pertama di ILIM

Hari ini hari Ahad, Aisyah ada kelas agama di ILIM. Hari ni juga Kak Sal, kakak-kakak serta kawan-kawan Singaporean memulakan kelas Tajwid atau Study Circle di ILIM bermula 10-11 pagi. Kak Sal menghubungi saya minggu lepas meminta saya memimpin kelas tersebut. Ibu-ibu termasuklah guru-guru kelas agama sekolah Aisyah turut hadir. Alhamdulillah hari pertama tadi ada lebih 10 orang.

Saya seronok melihat kesungguhan mereka. Hari ini saya belum masuk kepada ilmu Tajwid, tapi saya buat pengenalan kepada ilmu kemanusian, spritual dan fizikal, sedikit ilmu perubatan Darus Syifa' dan ilmu aura yang saya pelajari serta keperluan membaca beberapa ayat sebagai amalan dan benteng diri kita semua. Kemudian baru kami bincang tentang al-Quran dan bagaimana kelas ini akan dijalankan. Kelas akan dibuat dua minggu sekali. Saya akan mulakan dengan teori hukum 5 Tajwid, makhraj huruf dan kemudian membaca surah al-Naba' bergilir-gilir dalam 5 ayat seorang. Kemudian kami akan mencari hukum tajwid dari ayat-ayat yang dibaca. Semua sangat berminat dan saya seronok berkongsi setakat yang saya mampu. Insya Allah..

Kat kelas tu juga, saya isytihar saya nak pindah awal June nanti. Kakak-kakak ni sangat baik, sepertimana kawan-kawan saya di Bundoora juga. Kak Sal siap kata, 'Ok nanti Hidayah, kita akan buat list, sapa nak contribute apa untuk Hidayah. Hidayah tulis apa yang dah ada, kami akan tengok barang-barang kami, apa yang kami akan kasi pada Hidayah.'

Segannya saya...

Kak Min pulak kata, 'Hidayah, Kak Min ada sofa yang boleh buka jadi katil. Kak Min akan kasi Hidayah. Tak payah datang ambik. Nanti Kak Min hantar. Kettle elektrik, bantal, pinggan dah ada dah? nanti kami akan kasi....'

Isy isy.. Segannya saya...
Yang basic sangat macam pinggan tu saya dah ada..
Tapi kalau nak kasi, buleh jugak.. hehe..

Dalam hati saya... Alhamdulillah
Mudahan2 ALlah permudahkan semua urusan saya.. amin