Sunday, May 17, 2009

Rumah Oo Rumah Siri 3

Rumah Sewa..

Best jugak mencari rumah dan membuat inspection ni.. hehe..
Pengalaman baru yang saya jumpa di sini.

Di Malaysia Allah rezekikan saya mampu memiliki beberapa buah rumah. Sementara saya ke sini, saya tak tahu apa terjadi kepada rumah yang saya sewakan. Mudah-mudahan penyewa-penyewa menjaganya dengan baik dan jika ada rosak, repairlah apa sepatutnya dan tolaklah dari harga sewa rumah tersebut..

Saya banyak menyerahkan atas nama kepercayaan.. percaya dan berharap!

Di Australia ini tak ada istilah percaya dan berharap. Semuanya law, bertulis dan di tanda tangan dan ianya mengikat dan boleh dibawa ke Mahkamah jika perlu bila-bila masa sahaja. Ada Undang-undang khusus berkaitan tenancy di sini dan ada Union untuk menjaga isu sewa rumah ini. Namanya Victoria Tenant Union. Jika tenant ada apa-apa masalah, ditipu atau apa-apa sahaja, boleh hubungi Union ini. Saya rasa perkara ini wajar diperkenalkan di Malaysia.. mungkin suatu hari nanti..

Masa saya nak cari penyewa untuk rumah saya, saya tak pakai Agen, hanya letak kertas keras, kotak coklat yang saya ambik kat kedai, saya potong dan tulis besar-besar kat kadboard tu..
'RUMAH UNTUK DISEWA.
Berminat hubungi no tel XXXXXXXXXXX'.

Pastu saya gantung kat tingkap. Pagi saya gantung, petang saya dah dapat banyak call dan saya akan jumpa mana yang sangat serius nak duduk, saya dapat dengar cara dia masa dia telefon, menunjukkan kesungguhan dan keperluannya terhadap rumah tersebut.

Pastu bila saya jumpa, saya ceritakan pantang larang saya.. Bagi rumah flat saya, students perempuan yang duduk.. Saya akan cakap terus terang, 'Tak boleh bawak masuk teman lelaki, jangan terlibat dengan maksiat, jaga rumah saya elok-elok, jiran satu flat ni semuanya kawan saya, jadi kalau ada apa-apa kamu boleh pergi mintak tolong kat mereka dan kalau mereka complaint pasal kamu, maka saya akan datang segera. Kalau complaint berasas seperti kamu ada bawa masuk lelaki bukan mahram, jadi saya akan mintak awak semua keluar.. Kalau setuju dengan syarat2 saya, nanti awak siapkan duit deposit, dan kita akan sign satu agreement untuk awak pegang..'

Dalam agreement tu, saya tuliskan syarat2 macam yang saya sebut tu dan beberapa terma yang common dalam tenancy agreement biasa. Pastu saya akan ambik semua salinan kad pengenalan dan kad pelajar mereka serta nombor telefon semua penyewa. Saya akan lantik seorang jadi ketua.

Perjanjian tu saya bagi satu copy pada ketuanya dan satu copy saya pegang..

Rumah yang saya sewa pada keluarga atau orang yang dah kahwin, perjanjiannya tak adalah saya tulis terperinci macam saya sewakan pada orang bujang..
[Double standard ker......]
{Bukan double standard sebenarnya.. tapi lebih berhati-hati kerana students atau anak-anak bujang selalunya (tak semua) lebih senang terdedah kepada maksiat, ada pasangan belum berkahwin dan ada (tak semua) yang melebihi batasan agama seperti selalu berdua2an, berpegang tangan, berpelukan, membawa pasangan ke dalam rumah dan lain-lain.. Dari segi jagaan rumah juga berbeza, yang dah kahwin selalunya lebh mengambil berat mengenai gardening, kebersihan dan kekemasan..}

Saya buat mudah jer.... Kat sini, berbeza sungguh!

Bagus jugak saya belajar sesuatu yang baru di sini..
Hari demi hari, saya mengumpul pengalaman baru..
Alangkah indahnya hidup kurniaan Allah ini..
amin