Saturday, May 23, 2009

Meneruskan Pencarian

Barang-barang..

Kami tak ada pengalaman mencari barang-barang second hand untuk rumah. Sebabnya masa masuk rumah sekarang, semuanya fully furnished. Tapi rumah yang akan kami masuk minggu depan adalah 'zero funished', jadi saya sebenarnya pening memikirkan barang yang perlu dibeli/dicari/ untuk masuk rumah baru nanti.

Beberapa hari lepas, atas cadangan kawan-kawan saya menghantar email ke vmpgs yahoo group (victoria malaysian post graduate) mengoffer sesiapa daripada vmpg members yang nak let go barang-barang (sama ada sebab dah habis belajar dll), dan nak jual murah barang rumah mereka, silalah email saya. Rasa segan jugak buat macam tu.. Tapi apa nak buat.. hehe..

Adalah beberapa email response saya terima.. Tapi semuanya jauh, tak berbaloi pulak untuk saya berjalan sejauh 58km semata-mata nak beli tilam murah.. Tengoklah macamana minggu depan..

Tadi kami daftar diri dalam e-bay. E-bay adalah saluran secara maya untuk jual beli barang-barang second hand. Sesiapa nak menjual menawarkan dalam e-bay dan bid dibuka selama 6 jam. Jika kita berminat, kita boleh meletakkan bid tertinggi dan barang yang ditawarkan akan dijual kepada kita. Tadi saya tengok ada beberapa buah mesin basuh dan peti sejuk kecik berumur 1-2 tahun dioffer dengan harga AUD250 tapi saya belum bid apa-apa lagi. Saluran e-bay ini sangat berguna untuk membeli secara online tetapi kalau nasib tak baik, barang ditawarkan tak baik kualiti. Kenaler kita repair pulak.. Inilah masalahnya.

Petang tadi kami pusing-pusing ke Sydney Road mencari factory outlet barang-barang murah.. Tapi tak jumpa pun..

Kat sini, barang baru mahal sangat bagi saya. Tak mampu dengan kemampuan kewangan kita yang ditaja ini. Contohnya tilam AUD700, katil AUD300, sofa AUD1500.. Manaler mampu..Lainler kalau saya orang kaya..hehe..

Lagipun kita bukan nak guna lama, setakat lama mana kita belajar di sini..insya Allah antara 3-4 tahun dan bukannya nak buat balik Mesia barang-barang tu.. Jadi beli yang second hand pun dah bagus dah.. Janji ia masih boleh digunakan..

Basically, kami perlukan,

Peti sejuk
Mesin basuh
Dryer
Katil dan tilam
Meja study
Rak buku
Meja Makan
Sofa
Carpet
Microwave

heiii banyaknye...
mana nak cari ni..