Friday, May 15, 2009

Rumah oo rumah.....

Mencari Rumah di Melbourne...

Saya telah submit borang untuk keluar dari rumah yang saya duduki ini semalam. Saya jumpa Hazel, Staff incharge dan isi borang vacant, paling minimum mesti 4 weeks prior to the date.. Cancelation fee sebab breach contract kena charge AUD250.. Pastu kena tulis alasan dengan terperinci kenapa nak keluar dan tulis cadangan untuk perbaiki. Jika ada yang best duduk rumah ini pun kena isi..

Pelik betul procedure nak cari rumah sewa di sini, jauh berbeza dengan tempat kita di mesia. Macam langit dan bumi.. Saya tulis alasan sebab saya nak cari rumah yang lebih warmer dengan ducted heating dan ada proper garage.. Itu jer alasan yang saya nampak, nak kelentong sebab bagus-bagus tak pandai sangat..

Saya tengah susun pengalaman mencari rumah untuk saya tulis dalam artikel Berita harian nanti.. Saya sekarang akan mula kembali aktif untuk menulis rencana dalam Berita harian.. Hasliza editor Berita Harian dah jadi kawan saya, dia ada email tanya kenapa tak kirim artikel.. Insya Allah saya akan cuba menulis kembali ..insya Allah semoga saya berjaya..

Lama saya tak tulis artikel dalam surat khabar, nanti saya jadi lupa macamna nak start karangan, ayat nak susun macamana.. nak tutup karangan macamna...susah jugak yer..

Saya perlu menyusun waktu agar saya berjaya menulis artikel dengan baik disamping tugas hakiki saya .. membaca untuk kajian PhD yang baru bermula..

Minggu depan saya akan dipanggil mengadap Supervisor saya... huhu...
Kecut perut saja tiap kali nak mengadap Makcik Supervisor saya..ayooo

Tapi yang penting saya kena buat inspection rumah dengan kadar segera.. mungkin dalam 10 buah rumah sebelum saya dapat rumah yang akan menjadi rezeki saya sekeluarga..
Bukan untuk saya beli.. Saya cuma nak sewa jer.. Banyak betol procedure kat sini..

Negara orang.. tidak sama dengan negara sendiri!