Wednesday, May 13, 2009

Peninggalan Bushfire

Wittlesea..King Lake

Ahad 10 Mei 09, Aisyah ke ILIM untuk sekolah agama hari Ahad. Balik dari sekolah lepas solat zuhur, kami ke Wittlesea kawasan yang terlibat dengan Bushfire hari tu. Sekadar melihat kesan peninggalan kebakaran besar yang meragut nyawa ribuan Australians..

Kami berhenti tepi jalan di King Lake, bersembang dengan tuan punya kuda-kuda ini, dia menceritakan pengalamannya lari menyelamatkan diri semasa kebakaran hutan tersebut.. Sungguh trajis

Laluan ke King Lake, sangat cantik dengan pepohon di sepanjang jalan.. Saya rasa jika tidak ada kebakaran, sure pemandangan di sini cantik sekali...dengan dedaun berlainan warna.. musim autumn ini..


Ini adalah sebuah rumah yang terbakar.. Semasa kami ambik gambar tak ada sapa tegur, tetapi bila kami masuk dalam pagar dia, tuannya datang dan menegur..'Hello, excuse me.. You can't enter this area, this is private property...' .. Terus saya angkat tangan..'Opss... We're very sorry.. ..' hehe.. ingat cam Mesia, sini semuanya main law.. mujur tak kena saman sebab trespass..

Masa tu dah jam 5pm, asar dah nak habis, tak tahu mana nak tuju untuk solat asar, jadi solat tepi jalan sajalah... Gambar di atas, Umi tengah ajar Aisyah ambik wudhu' dengan air yang sangat sikit, hanya lap dan lalukan air, bukan basuh.. Aisyah berjaya mengambil wudhu' menggunakan 1/3 dari botol mineral tersebut...

Kemudian Aisyah tunaikan solat Asar......
Suasana sangat cantik, dan sangat sejuk...
Subhanallah...