Tuesday, May 12, 2009

Hayya Ala Solah Siri 2

Program Solat Sekolah

Alhamdulillah program solat zuhur di Sekolah Aisyah berjalan dengan baik, kadang-kadang 12 orang datang, kadang-kadang 10 orang.. Sebagai permulaan membiasakan budak2 ni dengan solat, itu dah kira baik dah tu.. Solat diadakan di perpustakaan kerana sekolah tidak ada bilik kosong untuk dijadikan tempat solat.

Oleh kerana asar masuk 3. pm, budak-budak ni tak akan sempat solat kat rumah kerana habis sekolah jam 3.30 dan selalunya balik rumah sampai jam 3.45pm. Sebab itu sekarang mereka solat masa rehat jam 1.40-1.50 pm sahaja dan sambung rehat sampai jam 2.30pm.

Yang jadi Imam kami lantik di kalangan budak lelaki yang grade 4. Setakat ini ada 3 orang boys yang selalu bergilir iaitu Hadi, Fuad dan Zaki. Budak-budak lain jadi makmum walaupun kadang-kadang berebut2 nak jadi Imam jugak terutama Irfan dan Arash yang umur 7 tahun..

'Auntie, saya buleh jadi Imam.'
'Auntie, saya pun buleh jadi imam, saya nak jadi imam esok..'
hehe... kelakar ler budak-budak ni..

Di kalangan ibu bapa ada yang datang sukarela to monitor budak2 ni solat. Ada jadual monitoring antara kami, ibu bapa yang terlibat.

Guru Besar pula selalu ada di belakang budak-budak ni solat dan melihat macamna perkembangan serta siapa ibu bapa yang turun membantu. Saya rasa segan juga tengok cara dia.

Semoga lepas ni, program ini akan berjalan lancar dan kami akan semakin kurangkan supervision, mudah-mudahan budak-budak ni akan berjaya melaksanakan solat sesama mereka selepas ini. Tapi ada ramai yang tak hafal lagi ayat-ayat solat, hanya ikut jer, saya tengah plan nak print bacaan solat dan doa, semoga berjaya..


Sorang akan qamat dan sorang jadi Imam. Budak lelaki di depan dan girls di belakang. Tepi sekali adalah Aisyah dan sebelahnya Hana..

Sujud..


Zaki yang jadi Imam.. tengah baca tahyat akhir... kemudian selesai, Aisyah selalunya jadi tukang baca doa, kadang-kadang tukar dengan Fuad dan lain-lain...

Semoga anak-anak ini akan membesar dengan kekuatan iman dan amal dan mempunyai jati diri sebagai Muslim yang kental...Seumpama ikan di laut, tetap tawar walau di kelilingi air laut yang masin.. Begitulah harapanku terhadap anak-anak ini, semoga tetap mempunyai jati diri Islam walaupun di kelilingi amalan masyarakat bukan islam dan cabaran modenisasi yang hebat.. amin...
_______________

Teruja..

Ni apa pulak ni?
Gen 2....

Sebenarnya masa saya ke parking lot University, saya nampak kereta Mesia Gen 2.. Saya rasa sangat teruja.. seronoknya...
Siapakah empunyanya?
Tak tahu ler pulak, masa saya ambik gambar tu, Abah siap kata, 'Sudah-sudah ler tu, karang tuan dia datang kena sue pulak..' hehe..


Yang hitam tu Gen 2, yang hijau tu kete yang kita orang pakai sekarang...