Wednesday, July 1, 2009

Girls' Winter Camp

Dari Kiri- Iman, Aisyah dan Hannah


Gambar ni semua orang tasmi' dengan Umi hafazan masing-masing..

Winter Camp..For Girls? umppp...

Hari ni Aisyah sangat gembira.. gembira sangat sampai melepas tahap beku..[hehe..]
Sebabnya? Sebabnya kat rumah kami sekarang ada 4 orang girls. Saya dengan Abah plan buat 2 hari program untuk Aisyah dan kawan-kawannya. Saya namakan Winter Camp..

Tapi idakler macam camp betol..
Sebenarnya saya nak Aisyah hafal surah An-Naziaat, jadi memanfaatkan cuti sekolah, saya pun panggil lagi 3 orang sebayanya untuk buat hafazan sekali. 3 orang tu adalah Iman (anak Sham), Hana (anak Farizal) dan Shahira (anak Wan). Semuanya Grad 2/3)

Saya harap nak ajak ramai tapi tak boleh kawal nanti kalo ramai. Lagipun ini first time, nak tengok boleh buat ke tidak..Saya yakin kalau saya bagitau ramai orang, agaknya mungkin ramai nak hantar anak mereka. Apatah lagi sekarang cuti sekolah..

Yang jaga sebenarnya Abah, saya pergi opis dan balik petang...

Kisahnya...

Hari 1

Pagi- datang, main-main
Tengahari- Lunch, Solat Zuhur jemaah, baca quran, hafal mengikut tahap, dan solat Asar
Petang- main-main, baca buku
Malam-Solat maghrib dan Isya' jemaah, hafalan, dinner
Pastu tengok CD Barbie sambil makan pop corn

Hari 2


Pagi-Solat Subuh, Hafazan, showe dan minum pagi
Lepas tu pergi library Preston dan solat Zuhur kat Masjid tepi library
Balik makan tengahari, teruskan hafazan dan test surah dihafal
Petang-belajar, main, buat craft, tulis jawi dan solat Asar
Jam 6.00 bersurai..


Setakat satu hari pertama ni, tak tercapai matlamat.. banyak main dari hafal.. tapi boleh ler..hehe..
_________

Hari kedua..

Hari kedua berjalan lancar.
Petang lepas solat maghrib, Umi yang jadi Tukang test..
Alhamdulillah..
Hanah- berjaya menghafal Al-Takathur tapi tak ingat 2 ayat terakhir, sangkut-sangkut..
Iman-berjaya menghafal keseluruhan tanpa gagap surah Al-Bayyinah
Aisyah- berjaya menghafal keseluruhan surah An-Naziaat..

Sebagai meraikan dan memberi semangat, Umi kasi hadiah..
Hanah dapat $ 1
Iman dapat $ 1.50
Aisyah dapat $ 2.50 sebab panjang sangat, dekat 40 ayat..
Semua melompat-lompat kegembiraan..

Shahirah tak join hari kedua, jadi tinggal 3 orang sahaja..

Jam 6.20 malam pulak, semua tiga orang dengan pakaian lengkap 2 hari, bertolak untuk sleepover kat rumah Iman pulak.. Esok jam 5 Umi akan jemput Aisyah..

Aisyah sangat gembira..
Iman sangat gembira
Hanah juga sangat gembira..
Umi dan Abah juga sangat seronok melihat matlamat tercapai.. amin