Friday, July 31, 2009

Luah perasaan..

Diary...

Pernah ada diary tak? Saya pernah ada dulu-dulu masa kecik-kecik. Saya tulis tah apa-apa. Masa saya masuk sekolah tingkatan 1-3, saya ada jugak diary, tu pun tulis tah apa-apa.. Saya ingat masa tingkatan 4 kat sekolah Wilayah, saya ada diary berkunci , dah besarkan.. jadi macam-macam saya tulis dalam tu.. tempat luah perasaan...

Tetiba satu kali tu, pagi hari Jumaat inspection, Pengawas-pengawas ni tah apa-apa.. [jahat sungguh- pegi buka semua diary orang.. opss sorry..]- saya punya pun termasuk.. isyyy daripada hari tu, saya takde diary dah..saya malu, sebab dalam diary tu saya cite saya benci sapa, saya suka sapa.. hehe.. adoi.. kelakar bangat!

--------

Diary Maya

Saya tulis dalam blog ni, sebab saya rasa ia menarik. Saya buleh bukak kat mana-mana internet no matter where and when. Saya suka juga sebab saya buleh tulis apa saja yang saya nak dan buleh letak gambar, buat tulisan color-color.. buleh simpan lama dan yang penting, Aisyah buleh baca cerita dia masa kecik-kecik bila dia besar nanti.. [tu pun kalau blog ni masih wujud le]

Hari ni saya nak luahkan perasaan saya..

Saya pokai betul bila duit KPT tak masuk-masuk lagi.. Saya dah email KPT, Cik Arni yang jaga tu baru reply kata, KPT akan selesaikan dalam masa terdekat, sebab berlaku kesilapan akaun Bank.. Saya dah maklumkan 10 Jun hari tu lagi saya tukar akaun bank dan dah tutup pun Wespac Bank tu, pesal ler depa tak update cepat-cepat maklumat akaun saya.. sekarang saya jugak yang merana.. Nasib baik ada kawan-kawan penyelamat, saya pinjam ler sekejap duit, nanti duit KPT dah masuk, saya akan bayar segera.

Lepas tu saya pergi jumpa Hazel, tanya pasal rumah saya yang lama dulu. Ada ke orang masuk ganti tempat saya? Sebab undang-undang kat sini, disebabkan saya punya lease sampai Nov 2009 dan saya keluar dari rumah tu bulan Jun, jadi saya kena bayar semua sewa bulan Jun AUD1300 (lebih kurang) dan juga bulan Julai kalau tak ada sapa-sapa masuk rumah tu. Alhamdulillah.. kata Hazel, ada orang ganti rumah tu pada 20 June, so saya takyah bayar bulan July.. Kemudian saya akan dapat balik bond saya yang berjumlah AUD500.. Alhamdulillah..

Bayangkanlah, saya bayar nak masuk rumah baru:
1- Bond AUD 1200
2-Sewa Jun AUD1200
3- Sewa Jul-Ogos- AUD 2400
4-Sewa Rumah lama- AUD 1300
4-Tu belum masuk segala bils... huhu...
Nasihat saya untuk saya sendiri... jangan kuar rumah lagi sebelum habis lease.. merana badan.. [dalam sedih tu, saya rasa kelakar jugak..hehe...]

Bila takde duit camni, saya dapat rasa setiap sen adalah mahal..
[saya rasa macam I can feel how orang susah rasa.. Justeru, saya sangat bersyukur dengan semua rezeki yang Allah telah kurniakan kepada saya sebelum ini, sekarang dan akan datang. insya Allah.. Semoga kita semua selalu menghargai setiap sen yang Allah rezekikan.. amin..]

p/s 1 -duit gaji kat Mesia, saya tak boleh bawak sini, sebab itu untuk bayar hutang lain kat sana..lagipun sekarang pertukaran wang sangat tidak memberangsangkan. 1 Dollar Australia bersamaan dengan 3 Ringgit Malaysia.. mahalnyer......
p/s 2- Aisyah ni sangat memahami.. Bila saya cite kita tak boleh beli ikut suka sebab kita kena jimat duit, dia kata..'Ok Umi, nanti Aisyah akan ingatkan Umi kalau Umi nak beli benda-benda yang tak penting.. Aisyahkan lawyer Umi...' hehe..