Thursday, July 16, 2009

Balik Mesia - Melbourne

Inilah calon-calon wanita hari tu...

Temuduga Prof Madya

Saya dah balik ke Melbourne semula.

Hari ini 15 Julai, saya balik ke sini menaiki Air Asia jam 1.30pm dan sampai di Melbourne jam 11.30 malam. Saya balik Mesia hari Jumaat 10 Julai, 12.45 malam dan sampai Mesia esoknya jam 7.30 pagi.

Duduk sekejap di Bangi, saya kemudiannya ke Shah Alam, mencari semua bahan-bahan untuk temuduga. Terima kasih Kak Zah yer sebab tolong saya.

Isnin 13 Julai, saya ke Pejabat Canselori jam 8 pagi membawa beg besar dipenuhi buku-buku, jurnal, tesis dan research yang telah berjaya saya sempurnakan. Besarnya beg saya. Rupa-rupanya beg saya paling besar.. hehe.. malunya..

Sementara menunggu turn, saya menerima beberapa sms mengucapkan good luck. Terima kasih pada semua yang sudi doakan saya.

Kak Ram mesjnya berbunyi..
'Good luck Prof..Semoga Allah mudahkan.. '
[Kak Ram ni dari dulu kala lagi asyik panggil saya Prof jer.. hehe..]

Ada yang tulis: 'Good luck, jawab power-power, jangan gabra..semoga berjaya..'

Ada yang lagi tulis; 'Nak interview 54 yer? good luck yer..'

Ada juga yang tulis: 'Luck is always be with you. So I don't have to wish u. it will be redundant..'

Abah mesej: 'Insya Allah Umi boleh.. good luck'

Saya ucapkan terima kasih pada semua yang telah sudi wish saya good luck dan mendoakan saya..
__________________

Dipanggil

Semua sekali ada 14 orang calon dari 4 fakulti UiTM Shah Alam.
Ada dari Fakulti Pendidikan, Business, Accounting dan dari tempat saya Centre for Islamic Thought 4 orang iaitu Sifu Ezani, Mat Noor, SSS Salehudin dan saya sendiri.

Ini pulak calon dari office saya.. dari kiri- Sifu Ezani, Din, Noor dan saya sendiri..

Sepanjang menunggu, kecut perut sungguh saya.. bukan saja rasa ada butterfly in my tummy, tapi rasa cam butterfly tu menari-nari jer.. hehe.. saya sakit perut saja hari tu..

Saya dapat nombor 11.
Bila nama saya dipanggil...

Saya bawa beg yang besar tu ...
Untuk elakkkan gabra, saya kata something... [buleh ker yer.. entahler..]

Saya masuk dalam bilik mesyuarat dan kata, 'Assalamualaikum Prof.. beg saya besar ni, sebab baru balik Australia.. ]
Pastu semua orang ketawa. Saya berhadapan dengan 4 orang Prof.. iaitu Prof Mus, Prof Azni, Prof Kamal dan Prof Bakar Majid.

Pastu Prof Kamal pulak kata:'
'Baru balik Melbourne yer.. kita kena jauh-jauh ni.. dah screen ke ni? takut saya..'
Pastu semua orang ketawa.

Saya kata sambil ketawa,
'Dah.. dah .. Prof, dua kali saya screen, saya sihat .. alhamdulillah..'

Lepas tu Prof Mus mulakan..
'Kalau macam tu, boleh lah kita mula temuduga..'

Saya ditanya beberapa perkara..
1-Ada berapa buah buku yang telah diterbitkan oleh UPENA?
2-Ada berapa banyak artikel saya disiarkan dalam refereed journal?
3-Macamna artikel saya dalam jurnal bukan refereed boleh diangkat taraf dan dihantar ke refreed journal?
4-Apa saya buat kat Australia? Tajuk apa, apa kaitan dan sumbangan pada UiTM dan negara?
4-Sejak bila saya mula buat reseacrh dan saya termasuk dalam kelompk pakar atau tidak dalam bidang perundangan Syariah di Malaysia?

Prof Mus kemudia buat joke, 'Saya nak tanya ler satu soalan. Kenapa Mahkamah Syariah asyik tolong orang pompuan jer, hak suami sapa nak pertahankan?' Pastu semua orang ketawa. Prof Azni pulak jawab sambil ketawa juga, 'Kita kena pertahan hak wanita. orang lelaki ni ramai yang dayus. betul tak puan?' Prof Mus pulak kata sambil tengok pada Prof Kamal dan Prof Bakar, 'Tapi kita kat sini tak dayus kan?' Kemudian semua ketawa..

Saya pun jawab ler setakat mana ingat, saya rasa macam temuduga ni tak formal, rasa macam bersembang saja. Tapi tak tahuler macamna nanti resultnya..

Permohonan ke DM 54 atau Prof Madya melalui beberapa peringkat:
1- Saya apply dengan CV setebal 50 muka surat. Lampiran setebal hampir 1000 muka surat.
2-Dinilai di peringkat Fakulti
3-Selepas diputuskan layak oleh Fakulti, dinilai di peringkat Zon
4-Kemudian apabila markah mencapai tahap dikehendaki, semua bahan dihantar ke Prof luar dari UiTM seramai 3 orang sebagai Penilai luar.
4-Dipanggil temuduga.

Keputusannya akan diperolehi bulan depan..
takutnyer....
_____________
Apapun saya sangat yakin dengan janji Allah..
'Apa yang menjadi rezekimu, tiada yang mampu menahannya..
Apa yang bukan ditetapkan menjadi rezekimu, tidak ada orang yang mampu memberinya padamu..'
Semoga ada rezeki saya di sisi ALlah...