Wednesday, July 22, 2009

Study Circle

Study Circle..Niza

Semalam Selasa 21 Julai, study circle diadakan di rumah Shahrul Niza di Marrilend Road. Reservoir. Alhamdulillah Umi dan Aisyah sampai jugak walaupun lambat siket. Sebabnya saya rasa lapar sangat jadi lepas solat maghrib, makan dulu siket, pastu jam 6.25 pm baru pergi rumah Niza.

Aisyah pegang GPS, Umi drive, abah duduk rumah buat kerja. Walaupun dah pergi rumah Niza banyak kali, tapi malam tadi sesat jugak.. hehe.. ape ler nak jadi... lemah betul bab jalan raya ni..

Sampai sana, Niza kata.. semua orang takut saya tak datang.. hehe... Saya jawab..'Datang datang.. mesti datang punya.. mana buleh tak datang, umah kawan baik kita..hehe..' Mula-mula, kami solat Isyak dulu.. mulanya tak ramai tapi lepas jam 7.00 malam makin ramai ada terutama dengan kehadiran adik-adik single dua kereta tu..Faliq and the geng.. Seronok saya tengok ramai sampai tak muat ruang tamu rumah Niza untuk solat Isya' jemaah. Agaknya ada kot semua plus kanak-kanak dalam 30 orang.

Malam tadi, lepas solat Isyak, kami terus baca yasin.. Saya juga bawakan buku doa Amalan Asas 10 Ustaz Harun Din bagi yang berminat. Dalam setiap pembelian tersebut, saya allocatekan sebahagiannya untuk derma ke Madrasah ILIM tempat Aisyah sekolah agama. Nanti Ahad ni saya akan kasi sebahagian sebagai infaq ke sana.. Ramai yang beli dan saya cuma kata bahawa saya sekadar share sahaja apa yang Ustaz Harun ajarkan pada kami, jadi bagi yang berminat dan berkeperluan, bacalah selalu doa-doa yang ma'thur yang ada dalam tu..

Lepas tu, tazkirah hari ni berkaitan Najis dan bagaimana menyucikannya.. Anak-anak pun ramai yang bertanya terutama berkenaan sucikan air kencing kat tandas kat sini yang tak ada air, boleh ker lap saja.. Macamna nak buat kalau kencing anak atas carpet dan sebagainya.. Next week sambung pasal period pulak terutama melibatkan anak-anak dara yang comel-cmel seangkatan Aisyah.. mereka mesti diberitahu tentang kesucian dan penyucian dalam Islam..

Makan banyak sepertimana biasa..
bab soru.. no problema.. hehe.. licin!
____________

Melbourne Uni 22 Julai 09- Human Right

Hari ini saya memecahkan rekod sendiri.. fear factor! hehe...
Pagi tadi buat kali pertama semenjak saya berada di sini, saya sorang-sorang- [ulangan sorang-sorang..] naik train dari Reservoir ke Flinders pastu jalan keluar dari Flinders Station, naik tram ke Melbourne Uni..
uhhh.. tak percaya rasanya bahawa saya boleh ke sana sorang. takjub lak rasanya... hehe..

Saya ke sana untuk attend Conference Human Right. Yang jadi saya berminat nak attend:

1- Saya nak tengok cara Melb Uni conduct conference.. sempoi habis.
2-Saya nak bina networking-- saya dapat berkenalan dengan sorang PhD student dari Canberra.. saya suka sangat cara dia present. Bersembang-sembang dengan dia, pastu ambik contact. pasni saya akan melebarkan jaringan saya insya Allah..
3-Saya nak tahu apa content presentation petang pandangan kumpulan Researcher dari NSW berkenaan Hak Asasi di Malaysia, peranan SUHAKAM dan pandangannya terhadap kepimpinan negara. Ada tajuk tu dlm sesi petang.
4-Saya nak test diri saya sendiri.. sampai tak agaknya ke Melb Uni sorang-sorang..

Saya berjaya mencapai matlamat.. amin
Balik rumah jam 5.30pm.. letihnya...