Saturday, July 25, 2009

Sapu Stokin

Khuf..

Saya juga ditanya, boleh tak sapu stokin saja masa wudhu' masa winter?

Jawapan saya; Ada banyak pendapat. Ada kata boleh dan ada kata tak boleh. Kalau kita yakin dengan hujah yang kata boleh, kita boleh buat. Kalau kita yakin dengan hujah kata tak boleh, kita jangan buat. Tapi kita kena faham betul-betul apa makna khuf, apa syarat yang perlu kita penuhi, apa jenis buatan alat yang dinamakan khuf. Apakah stokin tebal masa winter diqiaskan dan diterima sebagai khuf?

Ada satu artikel yang amat bagus dan terperinci untuk kita baca mengenai khuf ini di blog Ustaz Mazlee UIA. Alamat blognya adalah :
http://maszleemalik.blogspot.com/2007/09/menyapu-khuf-rukhsah-di-musim-sejuk.html


Tapi kalau tanya saya, selagi saya rasa belum sampai masyaqqah (hardship) pada nilaian saya memerlukan rukhsah tersebut, saya tak buat. Saya rasa ia tidak mendesak, sejuk di sini hanya sampai 7-8 darjah, ada air panas, ada heater, khuf bersifat kulit saya tak pakai walaupun saya boleh beli, stokin yang tebal saya selalu pakai dan buka sama ada di rumah dan dipejabat, maka saya tidak beramal dengan sapu stokin. Cumanya bila winter di sini, saya tidak basuh kaki bersungguh-sungguh macam basuh di paip, saya hanya menggunakan air sedikit sahaja dan lalukan/lap ke seluruh kaki ke buku lali sampai rata. Begitu juga masa musafir, masa dalam flight, saya buka stokin dan berwudhu' seperti biasa, bahagian kaki saya hanya ambik sedikit saja air dan lalukan ke seluruh kaki ke buku lali dengan rata sebaiknya, lepas tu saya lap dengan tisu secepatnya.

Saya yakin begitu. Maka itulah yang saya amalkan.

With due respect, saya tidak mengatakan orang yang beramal dengannya sebagai salah. Saya baca dengan terperinci banyak tulisan kitab terdahulu, kitab terkini, tulisan Ustaz-ustaz contemporary, cuma saya memilih untuk beramal seperti yang saya lalui sekarang. Mungkin pendapat saya akan berubah jika keadaan mendesak. Wallahua'lam