Friday, June 26, 2009

Study Circle

Muslimat..

Kat sini program dua minggu sekali kaum lelaki dipanggil Santapan Rohani manakala yang pompuan punya dipanggil study circle. Saya ler yang propose dipanggil study circle sebab saya suka istilah tu..

Pada 23 June, study circle pompuan dijalankan. Yang mengofferkan rumah menjadi tuan rumah atau venue adalah Jumi (isteri Asyraf). Terima kasih ye Jumi..Sekarang moderator study circle iaitu Umi Salwa balik Mesia untuk data collection. Jadi tempatnya sekarang diambik oleh Faleeq.

Malam tu hari hujan. Suasana mendung dan kelam...Hujan turun berderai-derai. Disusuli oleh ribut petir sambar menyambar....[hehe.. pernah tak dengar skrip cam tu?.. dulu-dulu masa saya kecik, saya adalah peminat drama radio. Saya suka mendengar dengan penuh perasaan sambil membayangkan susana yang dibaca oleh pembaca drama radio tu...ini selingan saje.. hehe..]

Sebenarnya malam tu hujan dan angin kuat. Sangat sejuk.. Saya sebenarnya rasa macam tak mau pergi study circle tu, sebab saya nak pergi airport. Tapi kawan-kawan saya semuanya tanak jadi pemberi tazkirah.

Pastu Sham siapa kata..'Ko datang ler sekajap. Lepas ko bagi talk, ko terus ler pi airpor.. bukan jauh pun..Aku tanak ganti tempat ko..'

'Pandai ler awak Sham..hehe...'

Saya gambarkan dalam kepala saya mesti ada siket ler kot, apatah lagi sekarang winter malam sangat awal dan susana sangat sejuk. Tetapi sebenarnya ramai sangat yang datang.. Saya rasa lebih dari 35 orang bercampur anak-anak..

Masing-masing ceria dan seronok. Alhamdulillah lepas saya lead solat Isya', terus mula tazkirah.
Kali ini saya sekali lagi memberi penghormatan kepada my Darling Aisyah to read surah Abasa yang dah dihafalnya. Sekarang dia sedang menghafal An-Naziat pula..

Kali ni saya discuss pasal ukhuwwah dalam Islam mengambil pendekatan tafsir 12 ayat pertama surah Abasa mengenai layanan Rasul kepada Abdullah Ibn Maktum yang buta. Saya mengingatkan diri saya dan semua yang lain, kita bina rasa saling memafkan, menjaga kerahsiaan dan bersangka baik dengan kawan-kawan. Jangan sebarkan keburukan kawan, sebab mana ada orang yang perfect. Orang ada salah, kita pun banyak salah.. Kalo silap siket maaf lah. Kalau ada orang kenakan kita, muga dia berubah dan bertaubat.

Prinsip saya, selagi tidak menyebabkan hak saya tercabar.. saya akan maaf jer apa-apa.. sub-sub suey kata kawan saya.. (macamana eja sub-sub suwy tu yer..hehe..? maknanya berlebih kurang sajeler.. saya salah awak salah.. 4 kali 10 jer kita...)

Semoga persahabatan semua orang di sini berjalan dengan baik dan tidak ada perbalahan dan kecik hati yang panjang. Saya bawakan contoh-contoh yang dilalui oleh Prof Kamil masa dia di UK buat PhD 10 years back. Kita jangan jadi orang yang kedekut ilmu, suka mengumpat, suka memburukkan orang..kita tak mau jadi orang yang gagal..Marilah kita berusaha menjadi orang yang berjaya.. dunia dan akhirat.

Dari segi aura, saya ceritakan orang yang suka melakukan keburukan dan memburukkan orang, orang yang suka dengki, kutuk orang lain, pendendam, suka burukkan orang (nauzubillah) sebenarnya dia menenggelamkan seluruh aura positif dalam diri dia dan menyebabkan aura negatif yang hitam akan memenuhi hati dan seluruh badannya..

Lepas saya selesai bagi bahagian saya, saya dan Aisyah terus keluar ke airport. Abah naik MAS sampai jam 7 mlm. Seterusnya bacaan yasin beramai-ramai dibawa oleh Sham dan Kak Hada..

Makanan sangat ler banyak..
tapi kami tak sempat nak makan..
huhu.. sedihnye..hehe..
[Tapi sempat makan siket pulut kuning dengan rendang daging Jumi buat..sedap..]

p/s Saya memang suka pot luck..
Sebab ada beraneka makanan..
dan bahagian saya selalunya saya bawa cheese cake Sara Lee je..
Nak buat yang power-power mana ler sempat..(alasan bagai..hehe.. )
_____________

Ada yang tanya kenapa saya tak mintak tolong kawan-kawan lelaki jemput Abah..
Jawapannya banyak..
1- Saya segan nyusahkan orang, sebab ke airport jalannya dekat dan lurus ikut highway. Saya boleh buat insya Allah. Kalau jauh mungkin saya tak mampu nak pergi..
2-Sebab Abah terlalu kerap balik Mesia dan datang sini.. Kalo sekali sekala balik mungkin kurang siket rasa segan nak susahkan orang
3-Sebab Aisyah selalunya ada hadiah dan card untuk Abah, sama ada masa pergi atau masa balik. Dan dia selalunya nak lari dan peluk Abah kat airport. Jadi kena raikan feeling sicomel Umi tu..

Sebab tu, kami akan selalu ke airport..