Saturday, June 20, 2009

Compartmentalize

Can You Do that?

Saya mula belajar meng-compartmentalize my mind dari my friend Dr Homoeopathy di Shah Alam. Apa makna compartmentalize? Maknanya adalah: to separate something into parts and not allow those parts to mix together.

Katanya, kita kena belajar membina compartment dalam otak dan hati kita supaya ia tak bercampur baur. Dan saya mempraktiknya dengan sedaya upaya. Tengah belajar lagi sampai sekarang ni..

Orang bijak mesti dapat membahagi otaknya kepada beberapa bahagian. Seumpama pasangan suami isteri yang bijaksana- bergaduh antara suami dan isteri dalam bilik.. Tapi bila berdepan dengan anak-anak dan orang lain, mereka dapat 'meletakkan masalah tersebut dalam compartment lain' dan tidak melempiaskan nafsu marah kepada orang lain. Orang yang gagal adalah sebaliknya. Bergaduh suami isteri, anak-anak dipukul tak tentu pasal, kat ofis pun mengamuk, kat students pun mengamuk.. itu orang tak bijak.. cam tu ler lebih kurang.

Saya pun tengah belajar ni..

Jadi..

Saya tak boleh buat life saya miserable oleh satu masalah.. Saya kena letak dalam satu compartment cerita pasal rumah dan Sam. Ia tak boleh mengganggu kerja dan hidup saya yang lain. Saya letakkan cerita pasal PhD dalam compartment yang lain- ia tidak boleh mengganggu keceriaan saya dengan keluarga dan kawan-kawan.


Petang semalam kol 3pm- Saya meluahkan geram saya (kat Sam tu ler...) pada Sham, my friend. Sian Sham..[Nama dah dekat sama tu - Sam and Sham.. hehe..]. Cik Puan Sham ni sebenarnya tengah kalut nak siapkan Proposal nak kena serahkan pada Supervisor dia. [Supervisor dia tu Supervisor saya gak ler.. orang yang sama..] Tapi dia kena bagi masa lak kat saya..

Saya tengah geram, jadi saya perlu cari orang untuk dengar cerita saya..'Sorry yer Sham, sian ko, kena lah dengar cite aku..hehe..' Tapi itu ler guna kawan.. dengar jer pun dah cukup. Lepas cite, saya ok ler..

So saya pun tutup compartment dalam otak saya pasal Sam dan rumah..
Saya pun jadi ok... hehe..
Bergaduh dengan Sam tu saya tepikan dulu.

___________

Teakwondo- Grading Aisyah

Jumaat 19 June -Aisyah naik Belt Biru. Alhamdulillah..
Sepatutnya perlu ke Stadium kat Meb City hari Sabtu 20 June- jam 6.30-7.30pm, ie hari ini. Tapi saya hantar surat mintak excuse so the Instructor buat test dalam kelas dan beri Aisyah markah sparring, dan lain-lain. Kena bayar AUD50 untuk grading dan AUD15 untuk Belt. Semua habis ler AUD70. So selesai ler kisah ceria Aisyah naik belt biru..

Tahniah yer Aisyah.. I'm very proud of you..


__________

Dinner ANZ

Malamnya, saya keluar makan dengan Nor. Saja menghabiskan masa, nak bersembang dengan Nor pulak. Jadi kami ke restoran ANZ makan tomyam sambil cite-cite pasal Sam lagi..(hehehe..) dan kata Nor yang memberi motivasi kat saya:

'Hidayah kena teruskan.. Mujur benda ni berlaku kat You yang ada Law background dan ada kawan-kawan kat Law School.. Entah-entah ada ramai lagi yang kena tapi diam jer sebab tak tahu nak dapatkan panduan dan Legal Aid kat sini. At least you can fight for your right and our right jugak..Hidayah teruskan, biar Sam tu tahu bukan semua international students dia boleh buli senang-senang. Jangan mengalah..'

'umpphh.....' hehhe..

Dah main api ni, kena pulak cari jalan macamana nak buat kalau api tu tetiba mati atau tetiba jadi lebih marak.. adoiii poning jugak kawan!

Lepas tu cite pasal our PhD pulak ler...

_____________

Usrah kat Clayton

Pagi Sabtu 20 June, tadi ler- jam 8.30 pagi, saya dan Aisyah naik kereta drive ke Clayton sebab memenuhi permintaan kaum Ibu kat Clayton untuk bagi tafsir kat Usrah mereka. Saya dah setuju jadi perlu hadir memenuhi janji. [Sam punya compartment, sudah ditutup. Minggu depan hari Rabu buka balik sebab ada appointment dengan Peggy, my free lawyer...]

Seronok juga menambah kawan2 baru.. ada dlm 13 org tadi kalau tak silap saya.. Sampai sana, terus mula Usrah.. Aisyah dengan penuh gembira membaca surah Abasa yang dia dah hafal sebagai memulakan tafsir. Saya memberi penghormatan pada my Darling Aisyah untuk membaca Surah Abasa yang telah berjaya dihafalnya sebelum mula perbincangan. Semoga Aisyah rasa lebih bersemangat untuk terus menghafal lagi apabila semua Makcik-makcik dok puji dan bagi semangat pada dia.. [Tak riyak yer Aisyah..]

Saya juga sentuh tentang kepentingan memberi makanan pada 3 compartments dalam diri kita iaitu Mental, Physical dan juga Spritual. Kita jangan lupa memberi hak kepada semua yang berhak. Jangan lupa baca Quran, ajar alquran dan solat pada semua anak-anak dan keluarga kita di samping memberi makan kepada mental dan physical kita.

Terapkan nilai yang baik pada anak-anak kita kerana kalau anak jadi kurang ajar, ibu bapalah yang disalahkan kerana telah 'mengkurangkan ajaran' kepada anak kita. Anak kita seumpama CPU kosong, kitalah yang install apa-apa yang kita nak. Jadi install ler apa-apa yang bagus dan disukai Allah..

Sama-samalah kita berusaha agar kita dapat melahirkan anak-anak dan generasi baru yang ada akhlak baik dan ada rasa cinta pada agama.. insya Allah.

Lepas tu, macam biasa...
Soru.. hehe.. kenyang
dan kami pun balik..
[Time kasih sebab sponsor minyak kete saya yer... hehe..]