Sunday, June 14, 2009

Innalillah..

Kehilangan Seorang Ulama Besar


Mungkin ramai dan mungkin juga tidak ramai yang mengenali nama Fathi Yakan. Saya mula mengenali nama Ulama' Besar ini semasa saya di tingkatan 4 di Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP), PJ. Masa tu semua pelajar dikehendaki mengikuti usrah dan dalam Usrah tersebut, saya didedahkan dengan buku beliau bertajuk 'Ma za Ya'ni Intima' i lil Islam' [Apa Ertinya Saya Menganut Islam].

Dalam usrah tersebut, dikupas setiap minggu satu demi satu bab dalam buku tersebut. Dalam waktu saya masih kebudakan, saya mengenali nama-nama lain seperti Yusuf al-Qaradhawi, Hassan al-Banna, Naseh Ulwan, Syed Qutb dan lain-lain lagi..

Antara sedar dengan tidak... Saya mula sedikit demi sedikit terkesan dengan bahan bacaan saya.. [bercampur dengan perangai kebudakan saya bersama perkara lain yang saya alami...(seperti rumah terbakar masa saya di tingkatan lima dlll], sehinggalah satu demi satu pandangan saya terhadap alam, manusia, dakwah, dosa pahala, kebaikan dan kejahatan terbina dalam diri saya..Semuanya membina fikrah saya tanpa saya sedari bila dan bagaimana...

Saya pernah menulis artikel semasa saya di tahun satu UIA ke sebuah majalah dan ia disiarkan..Artikel tersebut mengenai isu aurat wanita. Demi mengelakkan identiti saya dikenali, saya menggunakan nama samaran 'Fathi Yakan Malaysia.' [hehe.. saya pun tak tahu kenapa saya guna nama tu dan saya pun dah tak ada simpanan artikel tersebut..].

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh al-marhum Fathi Yakan dan mengurniakan pahala yang besar di atas seluruh jasa dan perjuangan beliau..amin


>______________________

Islamic Leader Fathi Yakan Dies


http://www.naharnet.com/domino/tn/NewsDesk.nsf/936b14e5ec36bb79c22566f7004e4b46/86abed714134cacac22575d40052048e/Body/0.82?OpenElement&FieldElemFormat=jpgThe Islamic Action Front announced Saturday the death of its leader Fathi Yakan. He was 76 years old.

In a statement, the IAF said Yakan passed away at 4:45pm in Hotel Dieu Hospital, where he was admitted on Friday night.

Yakan's body will be moved to Tripoli on Sunday morning. The time and place of the funeral will be announced at a later time, the statement added.

The IAF earlier denied media reports of Yakan's death but said he was in critical condition.

Yakan was born in the northern port city of Tripoli in 1933. He became involved in Islamic work in Lebanon in the mid 1950s and was a pioneer in the establishment of the Islamic Movement. Yakan was elected a member of parliament in 1992.

Beirut, 13 Jun 09, 18:03