Friday, June 12, 2009

PhD

Buku PhD Kecil Tapi Signifikan

Buku tulisan Prof Kamil ni telah lama saya beli, tapi tertinggal kat Mesia dan saya tak pernah baca lagi cuma tengok isi kandungannya saja. Balik hari tu, saya ke rumah lama di Seksyen 7 [sian Kak Zah.. kena bongkar bilik study saya..], saya mencari buku ini dan akhirnya saya jumpa..

Saya bawak sini, tapi masih tak baca apa-apapun. Tak rasa nak baca..Tapi kemarin tetiba saya teringat buku ni dan terus mencari buku ni dari kotak-kotak yang banyak - lepas pindah hari tu..

Jumpa!
Saya baca, ulang dan baca bersungguh-sungguh...

Ia membuka minda saya dan saya rasa seronok membacanya. Walaupun saya dah tahu info dan ceritanya dari orang lain yang sudah membacanya tapi saya rasa cara Prof Kamil tulis memang memuaskan. Patutlah buku Travelog Haji dia pun berjaya mencapai tahap best- best seller di Malaysia.. semoga Allah memberi pahala yang baik pada beliau.

Apa yang menarik dalam buku tu?
Banyak jugak..
Pasal jenis-jenis manusia di dunia ini terutama orang melayu di luar negara .. itu sangat interesting.
Beliau menulis pengalamannya bahawa..
'Intelek Melayu di luar negara kadang-kadang ada yang tak buat selayaknya.. ada bergaduh pasal benda kecil-kecil, rumah sapa paling lawa, rumah sapa paling murah, tempat mana dah dilawati, pinggan sapa paling cantik.. ' umppp.. kelakar jugak..
Dia menyebut ada yang jadi kera sumbang... hidup dengan diri sendiri, tidak bergaul dengan orang lain... umpp.. menakutkan!

Saya tak mahu jadi orang macam tu..
Mohon dijauhkan Allah...
Saya tak mahu jadi orang yang busuk hati..
Saya tak mahu jadi orang yang dengki dengan kelebihan orang lain..
Saya tak mahu jadi orang yang kedekut ilmu..
Saya tak mahu jadi orang yang mengasingkan diri..
Saya tak mahu jadi orang yang hilang auranya..

Saya ingin jadi insan terpilih!
Yang baik, pemurah, penyayang, suka berkongsi ilmu, suka menolong dan melakukan islah [kebaikan] pada diri dan masyarakat..
Dan yang penting sekali...
saya ingin balik Mesia dengan PhD!.
Saya sangat risau dengan pembelajaran saya sekarang..

Ya Allah.. permudahkanlah laluan ilmu yang saya terokai ini.. amin