Sunday, June 7, 2009

Perjalanan

Kisah-kisah Manis dan Kurang Manis..

1- Ke Rumah Hamizah -Ghani

Ahad minggu lepas, saya ke rumah Mizah Ghani. Dia buat kenduri kesyukuran meraikan beberapa perkara baik yang diterima olehnya dan keluarganya. Antaranya Mizah berjaya dpat DM52 dan dah lepas candidature PhD di RMIT..ALhamdulillah.. Mizah dan Ghani ni jiran saya di Shah Alam.
Tahniah ye Mizah...

Ramai sungguh yang datang... Ramainya kawan-kawan Mizah dan Ghani... Dalam 10 orang, saya hanya kenal 2-3 orang.. Saya memang tak kenal ramai orang. Segan pulak rasanya..

Namun begitu, saya seronok melihat ramainya Malaysian Muslims yang ada di kawasan Coburg dan kawasan sekitar..

Ada yang kata, masa orang Melayu di Melbourne sikit, hubungan mereka sangat rapat seperti adik beradik. Bila dah ramai ni, jadi berkelompok-kelompok, dah tak rapat lagi dah.. Betul ker? Wallahua'lam, saya ni low profile, jadi saya memang expect orang tak kenal saya.. Tapi saya suka kenal ramai orang..

Masalahnya saya ni, dulu masa saya mula-mula jadi pensyarah, saya akan kenal muka dan nama pelajar-pelajar sekejap saja. Dua kali masuk kelas, saya dah ingat semua nama dan muka, bahkan saya akan jadi rapat dengan mereka.. Bila dah tua ni, [baca bila dah berumur..hehe..], saya tak berapa senang nak ingat nama dan muka orang, jadi kadang-kadang saya selalu tersalah panggil nama.. Harap maaf ler pada semua yang terlibat....

Kalo students saya, saya main belasah jer.. Yang pompuan saya panggil 'You, Kak Long..' Yang lelaki, saya selalu panggil, 'Mat...' hehe..

Ni belakanag rumah Mizah.. ramainya tetamu tengah menjamu selera...


2- Bundoora Steadhome Art

Hari tu kita pusing-pusing kat dalam Bundoora Park, terjumpa bangunan cantik, rupa-rupanya dia adalah rumah Tuan punya Asal Sir.... yang mempunyai Bundoora Park. Rumah tersebut ditiru sebijik daripada rumahnya di London. Rumahnya besar sangat.. mepunyai berpuluh bilik dan kemudiannya selepas dia mati, rumahnya dijadikan hospital dan akhirnya dijadikan pusat galeri seni.. Memang cantik, saya suka sangat melawatnya..





3- Dinner di ANZ Kitchen

Fiza dan Hamzah bawak kami mengenali restoran Anz ni, chefnya nama Kak Nor. Orangnya sangat peramah dan makanannya sangat sedap. Tempatnya sekitar High Street, nanti saya cari alamat betulnya. Semua makanannya sedap sangat.. Saya kasi 8/10..
Malam tu saya makan nasi goreng, tomyam dan nasi puteh.. Sdap sangat sampai Aisyah bertambah dua pinggan..

Kak Nor orang Singapore. Jadi bila kawan saya Norzaida mama Tariq jumpa orang SIngapore, apa lagi.. rancak ler bersembang..

Siap bergambar lagi.. hehe..
Yang tengah tudung puteh tu ler Chefnya iaiatu Chef Nor..
Terima kasih Hamzah dan Fizah sebab introduce restoran ni..
Memang menepati cita rasa saya..

Before saya balik, saya salam dengan Kak Nor, saya kata..
'Kak Nor, you will see my face again and again..' hehe.. Dia ketawa sakan..

Macamana saya nak simpan duit? Asyik makan kat restoran jer.. hehe..
[Kawan saya Sham pakar jimat menjimat.. dia pun pening tengok cara saya berbelanja..
Sham, macamna ni???] hehe...



4- Join Malahang Festival

Hari tu, kami satu keluarga join festival kawasan perumahan Malahang. Best jugak, Aisyah masuk kandang bagi kambing dan itik makan, pastu main buaian besar dan yang paling powernya Aisyah dengan Abah main panjat dinding.. apa namanye tu yer..Saya pun tak tahu orang panggil apa..

Dalam ni ler Aisyah bagi binatang tu makan..



"Apa dia Aisyah?'
' Aisyah nak panjat tu, tapi Umi dah nak balik.. Buleh ler Umi...'..
'Ok ...pergilah...'

Baju pink tu Aisyah, baju hitam tu Abah...
'Yeaa... Abah berjaya menggapai bintang...'

5- Rumah saya..

Saya mengalami masalah dengan Agent, tapi buat masa ni, Alhamdulillah settle dah. Saya berdoa semoga lepas ni tak ada apa-apa rosak pada rumah ni supaya saya tidak perlu berhubung dengan Agent yang teruk tu..
Mujur Keith campur tangan, ia sesuatu yang bagus pada Sam dan orang-orang sewaktu dengannya. Dia ingat depa buleh buli Asian/international/students dengan buat sesuka hati.. Semoga ia menjadi pengajaran berguna untuk orang-orang tersebut..
Thank you Keith..