Sunday, August 31, 2008

Aku Seorang Guru

Tell me about yourself....

'By profession, I am a lecturer in UiTM, one of the public universities located in Shah Alam. I have been there for more than 10 years. To be a teacher is one of my ambitions since I was small. To be honest, I love my profesion very much....'


____________

Cerita 1

Selalunya saya ajar 3 kod setiap semester. Semester ini saya ajar Undang-undang Keluarga untuk pelajar Lepasan Ijazah Guaman Syarie (DLSA), Islamic Legal Maxims untuk Pelajar Islamic Banking dan juga Hubungan Etnik untuk pelajar Undang-undang Part 2. Semester lepas saya ada ajar Islamic Jurisprudence tapi semester ini tak perlu ajar, sebab ada pensyarah baru yang mengambil paper tersebut.

Setiap semester saya akan berjumpa dengan pelajar2 yang baru.. Ada kelas yang pelajarnya riuh dan suka bercakap dan bertanya. Ada ketikanya saya mendapat kelas yang senyap, sepi dan semua orang macam berbisik sesama sendiri.. Kalau dapat yang senyap, saya rasa 'adoii peningnye kelas ni...'

Ada kalanya saya dapat kelas yang majoriti pelajarnya macam baik-baik dan cenderung kepada agama dan ada kalanya kelas saya didominasi oleh pelajar yang 'rock' dan macam-macam lagi...

Kalau tanya saya, saya lebih seronok kelas yang lebih dari 25 orang, jangan kecik sangat macam 10 orang ker.. sebab kalau kelas kecik, ada 2 orang datang lambat, 2 orang buat muka toya, 2 orang masam mencuka.. saya pun blank.. ia akan mengusik emosi saya sebab saya tak tahu mana nak pandang... Tapi kalau kelas ramai, saya ada banyak muka-muka yang boleh saya pandang, jadi kalau ada sorang dua yang takde mood, boring dengan kelas saya, jadi saya ada lagi alternatif muka2 lain untuk saya pandang.. Bagus tak analogi saya?

Beza saya dengan guru sekolah adalah saya mengajar orang-orang besar dan saya tidak perlu menulis plan of teaching untuk seminggu macam cikgu sekolah. Banyak juga perbezaan lain termasuklah mengenai waktu kerja, waktu cuti dan juga mengenai gaji.. hehe..
______________

Cerita 2

Last week, I had a class Islamic Legal Maxims for Islamic Banking students in the computer lab in level 3. The class should finish by 10.30am. After 10.00 am I did not have anything more to teach.. hehe.. laju betul saya ajar kali ni..

Jadi saya pun membuat satu usaha baru iaitu saya suruh my students surfed for Islamic Legal Maxims in the internet.. Seronok betul nampaknya mereka bermain-main deng data dari internet tu.. saya suruh mereka pergi ke web Zaharuddin.net, web al-Qaradhawi, islam-net dan lain-lain..

Ada satu cite yang agak lucu.. Saya telah membuat sesuatu yang lecturer lain tak pernah buat.. Apa tu... .. Saya telah menulis alamat blog saya di board dan suruh semua orang pergi ke sana.. . Jadi semua komputer di lab telah menunjukkan gambar Auisyah yang comel itu dan masing-masing dok ketawa baca cerita pasal Aisyah.. hehe..

Ada yang siap kat...'Hii cantiknya Aisyah..' 'Bestnya baca cerita Aisyah yer.. Bijaknya Aisyah yer..' dan macam-macam remarks lagi.. Sebenarnya saya bukan nak isytiharkan blog saya, sebenarnya saya nak ajar anak murid saya yang comel-comel dan handsome-handsome tu buat blog dan masukkan apa sahaja kisah yang mereka ingin abadikan dalam blog..

Bukan main seronok semua pelajar-pelajar tu membuat blog masing-masing... Siap tanya saya pulak nak letak nama apa untuk blog mereka.. Saya kata buatlah.. Luahan hatiku ker.. apa-apa jer ler janji menarik.. Ini belajar free jer buat blog ni..

Akhirnya, Sham ketua kelas 5A telah ada blog muhasabah.blogspot.com, dan Yana ada blog Yana Yang Cun... hehehe.. Tahniah yer sebab semua dah dapat ilmu baru..
_____________

Cerita 3

Saya pun tak tahu pelajar-pelajar saya ni sebenarnya minat atau boring dengan kelas saya.. Tetapi selalunya setiap kali semester saya akan dapat kelas yang berebut-rebut nak bersalam setiap kali habis kelas.. Saya suka mereka meraikan guru-guru yang memberikan ilmua.. Semoga semua anak murid saya akan menjadi insan mulia di kemudian hari..

Selalunya sebelum kuliah berakhir setiap akhir semester, di samping borang evaluation yang disediakan oleh Jabatan/Fakulti, saya juga akan benarkan semua pelajar menulis surat luahan hati mereka untuk saya tanpa perlu menulis nama mereka. Saya juga berjanji pada diri saya bahawa saya tidak akan cari siapa penulisnya kecuali jika dinyatakan sendiri..

Ada yang tulis sangat positif dan ada yang tulis dengan negatif.. Nanti saya akan sambungkan cerita ini dengan upload gambar2 surat2 pelajar yang ditujukan kepada saya..Sudah tentu yang best2 lagi banyak.. percaya tak??

Sambung lagi...