Sunday, August 31, 2008

Merdeka dan Ramadhan

Hari ini 31 Ogos 08.. Hari kemerdekaan 51 negaraku tercinta.. Malaysia yang indah dan permai..

Melihat perkembangan politik di negara ini, saya gusar sebenarnya.. Apakah yang akan terjadi selepas ini.. Antara BN dan Pakatan Rakyat. Antara dua pihak yang mendominasi dua pertembungan pemikiran dan pendekatan berbeza di mana majoriti kedua adalah Muslim.. Apakah yang akan terjadi? Bagaimana Malaysia selepas ini?? Saya takut sebenarnya.. Semoga Allah akan menyelamatkan kita semua dari kecelakaan, perang saudara, perang dingin, berbalah sehingga negara menjadi bermasalah...

Melihat Thailan dengan PMnya Samak yang ditentang habis-habisan oleh rakyatnya juga menakutkan saya.. Melihat rakyat Selatan Thai yang selalu berbunuh-bunuhan antara bukan Islam dengan orang Islam menggerikan saya.. Melihat Sudan, Palestin, Georgia, Kashmir dan seluruh dunia yang semakin kacau memberi saya satu kesan bahawa di manakan keamanan?? Bagaimana orang Islam di tempat sana melalui hari-hari mereka di bulan Ramadhan? Apakah mereka bahagia dan tenteram hidupnya??

Doa yang selalu bermain di minda saya..

'Wahai Allah.. selamatkanlah kami semua..
Terima kasih atas keamanan yang diberi..
Pertahankanlah kesejahteraan kami di sini..
Lindungilah kami dari segala mara bahaya..
Izinkanlah kami menyambut Ramadhan dengan hati yang murni
Merasai keperitan hidup saudara kami di negara lain
yang tertindas dan menderita..
Semoga kami dapat mengisi kebesaran Ramadhan yang datang dengan sebaiknya...'
Amin Ya Rabbal Alamin..

'Selamat Hari Merdeka!!!

dan

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak'

Kepada diriku dan seluruh orang Islam di seluruh dunia..