Saturday, June 28, 2008

Promosi Seminar Agama

Jumaat jam 9.15-9.50 pagi, aku ke udara di radio IKIM menjadi tetamu Slot 'Saudara Baru' sekali gus mempromosikan program ini.

Tembual dikendalikan oleh Mazlina Ismail. Rasanya ok kot persembahanku dalam radio tadi.. Tapi tak tahu ler pendengar kata apa.. hehe .. harap-harap ok. Aku drafkan 4 soalan dan Maz hanya olah kembali dari soalan yang telah dirangka.
_______________

Radio IKIM pada 27 Jun 2008


Soalan:

1- Saudara baru selalunya dirujuk kepada orang bukan Islam yang masuk Islam sama ada semasa muda ataupun telah berumur. Bagaimana perkembangan di negara kita dari segi kemasukan saudara baru yang memilih Islam dan bagaimana Islam menilai kedudukan Saudara baru ini?


2- Apa sebenarnya faktor2 yang selalunya membawa kepada mereka memilih Islam? Kita selalu dengar kisah-kisah seperti mereka berdepan dengan pelbagai masalah apabila ingin menerima Islam, berdasarkan kes-kes yang berlaku apakah antara cabaran yang dihadapi oleh golongan Ini?


3- Kadang-kadang kita dapati drama TV dan cerita2 berkisar mengenai saudara baru ini agak streotype. Digambarkan saudara baru tidak diterima oleh ibu mertua dan keluarga pasangan jika berkahwin dengan orang yang asal Islam, diketepikan dan dipandang serong. Boleh puan jelaskan apakah peranan orang Islam, atau orang yang asal Islam terhadap saudara baru.


4- Pihak PGSM khabarnya akan mengadakan seminar khusus mengenai Saudara Baru. Apa objektif dan siapa penceramah terlibat. Siapa perlu hubungi.. Mungkin ramai yang berminat..

____________________


Sememangnya plot untuk temubual di radio dan di TV lebih kurang sama, untuk menyelamatkan keadaan dan menjadikan perbincangan lebih tersusun, kita perlu drafkan soalan supaya perbincangan tidak tersasar dan lari dari landasan.. Aku dapat sms dari IKIM untuk kirimkan draf soalan ini pada jam 10 pagi, dan aku ketika itu tengah bergegas untuk ke British Council. Jadi dalam 10 minit, aku draf dan emelkan pada penerbit rancangan iaitu kawanku Ustaz Zamri Zainal Abidin IKIM.

_______________

Sekadar pendapat, secara keseluruhan temubual tersebut berjaya mempromosikan Seminar ini, sehinggakan selepas habis slot tersebut, jumlah peserta dari 90 telah meningkat menjadi 130. Kira-kira jam 11 malam, aku minta Kak Puspa AJK Bahagian Peserta supaya tutup kedai dan tolak permohonan lagi. Penyertaan perlu disertakan dengan duit segera, sama ada dimasukkan dalam Bank Islam akaun JIM Petaling ataupun bawa cash kepada AJK dan kami akan serahkan kepada Kak Puspa. Tujuannya untuk memastikan kehadiran dan komitment peserta.

Bila telah dibayar, selalunya mereka akan pasti datang kecuali terdesak, berbeza dengan call dan daftar nama, tiada sebarang bayaran selalunya berakhir dengan peserta tidak datang. Itu yang kita takutkan..

_________________

Dan perkara yang paling gembira bagiku kerana Abah memberi maklum balas yang menyebabkan hatiku berbunga-bunga..

Apa katanya?


'Abah tak sempat nak tape sebab ada discussion tadi, tapi sempat dengar separuh..Umi cakap dalam radio tadi ok ler.. cool dan sampai target. Suara pun jelas. Kesimpulannya Umi berjaya ditemuramah dan menjawab soalan dengan sangat baik, Berjaya menguasai suasana.. Abah kasi Band 8.5'... hehe...


Dan satu lagi, setiap kali aku chair meeting, my husband akan bagi remark yang positif, tapi kalau salah, dia juga tukang kondem yang power gak tu....


'Ok Umi lead meeting, ceria.. semua orang seronok jer Abah tengok.. bagi idea sambil santai.. Boleh bincang-bincang.. Macam tu ler lead meeting.. Kalo serius sangat, nanti ngantuk.. orang malas bagi idea..Abah bagi Band 9.' hehe..


Thank you yer Bah atas sokongan..
I can't go this far without your support..
_______________________


Esok Sabtu jam 10 pagi, Aku, Hj Isa dan semua AJK akan turun ke Dewan Rinantanda MBSA untuk membuat persiapan terakhir: Apa agaknyer..


1) Pasang backdrop
2)Masukkan buku karangkraf, air kotak dan nota ceramah dalam pocket file
3)Pasang arrow dari parking lot ke Lif B Bangunan MBSA, arrow ke surau dll
4) Make sure PA dan notebook serta LCD ok
5)Make sure kerusi VIP dan semua
6) Double check makanan jam berapa, plastik sampah dan bagaimana nak kasi pada peserta
7)Pastikan pocket file siap diletak atas setiap kerusi
8) Pastikan meja pendaftaran ada dan bertanda
9)Pastikan meja jualan barang, dan semua penjual perlu hantar barang esok, bukannya hari Ahad nanti bertembung dengan peserta di lift.
10) Pastikan apa-apa yang lain agar majlis berjalan lancar



KepadaMu ya Allah kami serahkan.. Semoga semua ini diterima sebagai amalan soleh kami, setakat yang terdaya untuk membantu agamaMu.. amin