Friday, June 13, 2008

Kisah BTN

Sekadar memusing rakaman sejarah kehadiranku di BTN Ulu Sepri..

Mulanya aku ditempatkan dalam kumpulan 8 bersama 12 orang yang lain. Kami kena duduk dalam dua barisan setiap masa dalam Dewan semasa mendengar ceramah, begitu juga mesti bersama-sama grup yang ada semasa makan..

Tapi selepas hari ketiga, dipecahkan masuk kumpulan 5 pulak untuk LDK. Dalam kumpulan ni ada 17 orang semuanya..

Muda-mudanya adik-adik dalam kupulan 5 ni.. Aku yang paling tua.. hehe..Udahler muda, comel-comel pulak tu.. Udahler comel, kelakar-kelakar pulak tu.. asyik gelak jer dibuatnya..

Ada 2 orang umur 24 tahun, 5-7 orang lagi umur 26-28 tahun, ada 2-3 orang umur 30-32 tahun.. 'Awatnyer you all muda-muda nak gi belajar ni?? isyy rasa tua sungguh diriku ini...'

Tapi aku sangat hormat kepada kesungguhan dan kepandaian serta keyakinan mereka untuk membuat PhD dalam usia semuda itu..

Seingat aku ler, masa aku umur 23 atau 24 tahun, keluar dari UIA, sepatah pun tak ada plan nak buat PhD. Aku rasa macam udah-udah ler belajar, letih sangat rasanya.. sekarang waktu cari duit, kerja dan bagi parents dan adik-adik duit..sebagai tanda kasih membalas budi terhadap kasih sayang dan sokongan mereka kepadaku..

Pastu kalau ada yang tanya, 'Kalau ada peluang nak fokus bab undang-undang bahagian apa untuk sambung belajar? ' ' Entah ler.. aku pun tak tahu apa aku belajar kat UIA tu...' kuwa kuwa ... Punya ler dulu aku ni sangat tak berwawasan tinggi...

Tapi adik-adik ni sungguh bersemangat... Bagus ler you all ni..

Ada sorang nama Ibrahim, pensyarah Engineering UTM Skudai, baru umur 28 thn, dia ni akan ke UK, orangnya kalau bertanya, sangat menyusun ayat dengan penuh tertib.. 'Boleh tak saya nak tanya soalan...' 'Boleh tak kalau saya tambah...'.. hehe.. dan si Qairul Izleen lecturer dari UMS, akan cakap.. 'tanya je ler.. benci ler dengar ayat sopan santun cam tu..' Aku jadi tukang ketawa jer tengok gelagat mereka...

Ada yang nampak diam jer, tapi kelakar amat.. Jasmi dari U apa yer dari Perlis, diam jer.. tapi bila bercakap pekatnya bunyi Utara, pastu asyik bagi teka teki jer.. kelakar sangat...Masa sembang dengan dia tanya berapa biasiswa dapat ke Perancis nanti, macamana gaji kat sini, nak buat apa sebab bujang lagi ni..? Dia kata, gajinya RM1000 dia akan kasi pada ibu bapanya, semoga selepas ini ibu bapanya tak perlu kerja lagi, dan dia akan di sana menggunakan duit biasiswa dan berusaha membantu keluarganya sebaik mungkin, menggembirakan ibu bapanya di kampung.. Baiknya.. Semoga Jasmi menjadi anak yang soleh dan mendapat isteri yang solehah..amin..

Asma Fadhil.. lecturer dari UMP, kelakar sangat..Bila dia terangkan pasal dirinya dan apa perkara yang tak boleh dilupai.. Jawabnya, 'Kisah pertemuan dengan bakal isterinya..' Rupanya dia jumpa isteri to be nya itu di Geneva.. jauhnya...Hehehe.. Semoga berbahagia nanti yer Asma.. (nama cam pompuan, tapi dia cam lelaki.. hehe..rupanya itu nama keluarganya..)

Don pulak orang PTD nak gi Korea, Winter Sonata ler karang Don...
Ada Zubaida yang sangat pro aktif dan banyak memberikan pandangan..
Ada Salwa dari UTM JB..
Seri dan Sakinah dari UKM yang umurnya 24 tahun,
Ada Wani pun UKM, ini pun muda..nak kahwin soon..
Ada Hazlina dari Penang..
Haliza dari Jabatan Kimia, PJ..
Ada Zai dari USIM..
Amir dari UMelaka..
Dan Anuar dari Celcom..

Bagus ler adik-adik ni semua..

Jangan lupa nanti di luar negara, selalu lah berusaha untuk mendalami ilmu yang bukan bidang kita seperti belajar agama, menghafal quran dan ayat-ayat tertentu.. jangan terlibat dengan maksiat walaupun ia di depan mata.. Mudah-mudahan ilmu yang kita dapat nanti, lebih menjadikan kita tunduk kepada Pencipta, mengenali kebesaran ALlah dan berakhlak tawadhuk dengan manusia..

Jumpa lagi yer semua...babai..