Sunday, June 1, 2008

Meeting PGSM 30 May 2008

Hari Jumaat 30 May 08, ada meeting Exco Persatuan Peguam Syarie Malaysia di Sekretariat PGSM di KL. Aku ke sana jam 2.40 pm dan sampai sana 3.05 pm. Siti my good devoted friend sudah datang dari Alor Star. Dia sangat bersemangat dalam kerjayanya sebagai Peguam dan juga dalam tugasannya sebagai salah seorang pimpinan PGSM. Aku tabik dengan semangatnya yang kuat..Presiden datang lambat siket dari aku dan lepas tu Setiausaha, kemudian seorang demi seorang sehinggalah akhirnya mesyuarat berjaya juga dijalankan..

Antara agenda penting adalah mengisytiharkan penambahbaikan PGSM untuk tahun 2008 ini dengan bidang tugas yang lebih diperjelaskan.. Dan sudah tentu yang penting juga adalah kedudukanku dalam pimpinan PGSM selepas ini. Aku tersepit antara sayangkan PGSM dan perjuangannya dengan konsentrasiku yang akan cuti belajar selepas ini. Apakah aku perlu bertahan dan bergerak secara maya dari Australia ataupun aku perlu menarik diri secara formal.. Sedangkan semua tugasanku yang lain dalam apa sahaja kerja berjawatan, aku telah menghantar surat meletak jawatan berkuatkuasa 30 Mei 2008. Semuanya berdasarkan plan asal bahawa aku akan mula bercuti mulai Julai 2008 dan kepalaku perlu dikosongkan untuk menyiapkan diri ke arah itu..

Di Pejabat pun, aku sudah berkecuali dalam banyak perkara dan tugasan.. Bos sudah bagi arahan bahawa dalam bulan Julai, paling lambat bulan Ogos, aku serta 4 yang lain yang mendapat biasiswa mesti tinggalkan UiTM dan mulakan hidup baru sebagai pelajar PhD, bergaul dengan buku dan makan tidur dengan nota-nota catatan melibatkan kajian..

Bahkan ramai yang telah memberi tunjuk ajar dan panduan tentang life seorang pelajar PhD untuk membantuku membina persediaan minda. Pada masa yang sama, seorang kawan baikku yang telah berjaya mendapat Dr memberi nasihat, 'Apa yang membuatkan awak sibuk? Tugas hakiki dan NGO kan?? If PGSM membuatkan awak sibuk, so itu yang paling awal awak perlu resign..' 'Ye ker.. Tapi saya sayanglah dengan PGSM..Macamna yer..'

Akhirnya aku inform Presiden tentang hasratku untuk menarik diri dari PGSM...

Namun begitu, mesyuarat telah memutuskan kedudukanku.. Dan aku rasa sangat terharu dan rasa sangat diraikan.. Betul ke gitu?? Atau hanya perasaanku sahaja..

Presiden mengumumkan bahawa Biro Penerbitan akan dipegang oleh orang lain.. dan aku masih dikehendaki berada bersama-sama PGSM, sebagai Ketua Biro ICT yang hanya menjaga weblog PGSM dari jauh dan dikecualikan dari menghadiri mesyuarat Exco setiap bulan sehingga tamat penggal pimpinan sesi ini pada April 2009. Terkejutnya aku..What should I do??

To my respected Presiden.... I always pray may PGSM will become a great Persatuan in the future, upholding justice and strive harder to protect the dignity of Syariah in our country. May the Akta Guaman Syarie also shall be materialised soon. May Allah himself gives you strength for you to lead the way...
______________

Di bawah ni gambar mesyuarat EXCO di Sekretariat PGSM. Gambar ini bukan mesyuarat 30hb May tapi sebelum tu lagi..

Mesyuarat dipengerusikan oleh Mr President, sebelahnya SU Musa dan sebelahnya adalah Exco Tajuddin dan Badri

Semua sekali dalam 18 orang pimpinan PGSM..

Ini myself, Siti dan Marlina...