Thursday, June 26, 2008

Seminar Agama-Belakang Tabir

Dalam Blog PGSM aku menulis...

PGSM telah bekerjasama dengan JIM Petaling dan MBSA untuk menganjurkan Seminar Sehari 'Memahami Cabaran Saudara Baru dan Agama Dunia' pada Ahad 29 Jun 2008.

Makluman:

1- Pertukaran Penceramah Slot 4- Tuan Mohamad Naser Disa dari Jabatan Peguam Negara akan menggantikan Tuan Hanif Katri dari PEMBELA.

2-Oleh kerana pihak penganjur telah berjaya mendapat banyak sponsor, maka yuran Seminar telah diturunkan dari RM50 kepada RM25 sahaja.

3- Sehingga hari Rabu 25 Jun 08, jam 11 malam, peserta berdaftar yang telah membayar yuran berjumlah 80 orang. Kapasiti Dewan hanyalah 120 orang sahaja. Hanya tinggal 40 kerusi sahaja lagi.

4-Promosi berkenaan Seminar ini diadakan beberapa kali melalui 'Salam Masjid Radio IKIM' pada hari Khamis dan Jumaat jam 6.30 petang dan 'Slot Saudara Baru-Radio IKIM' pada Jumaat 27 Jun 08 jam 9.15-9.40 pagi nanti.

Sila mendaftar diri bagi yang berminat.

Moderator
______________________

Di belakang Tabir..

Selaku Moderator PGSM cum Pengarah Seminar.. banyak betul perkara perlu dibuat tetapi dengan kerjasama semua AJK, semua berubah menjadi sangat mudah dan tersusun. Aku sangat bersyukur dengan kesungguhan semua AJK..

Jumlah mesyuarat diadakan berhubung program ini adalah 6 kali kesemuanya bermula dari awal May sehinggalah akhir Jun, semua mesyuarat diadakan di rumahku bermula 9.30 malam dan habis jam 11.45 malam..Malam tadi Rabu 25 Jun adalah yang terakhir sebelum semua persediaan telah diusahakan. Kesemua mesyuarat juga dipengerusikan olehku atas kapasiti Pengarah Program, Ketua Biro Dakwah JIM Petaling dan juga Exco PGSM...

Keseluruhannya, aku sangat berpuas hati dengan kesungguhan kesemua jawatankuasa seminar. Secara tulus, aku melihat kesemua mereka sangat menghormatiku, mendengar setiap cadanganku dan berbincang dengan baik sehingga keputusan berjaya dicapai dengan sempurna.

-Pengarah Bersama adalah aku dan Haji Isa. Aku di bawah nama PGSM dan Hj Isa di bawah JIM. Dia sangat bersungguh2.. kagum betul aku melihatnya..
Berusaha menghubungi JIM Media, berbincang dangan banyak pihak sehingga syarikat Hj Zukri akhirnya bersetuju untuk sponsor banner dan printing phamplet sebanyak 2000 copy.

-SU Br Zuraidi pun sama, sangat tepat menyiapkan surat menyurat dan minit mesyuarat. Menjaga bahagian protokol seminar.. Selalu menelefon dan bertanya pendapatku apabila menghadapi masalah berhubung Seminar ini. Dan selalunya apabila masalah tidak sempat dibincangkan kerana masa yang suntuk, mereka semua dengan senang hati memberi ruang untuk aku membuat keputusan.. Aku terasa diraikan..

-Kak Ram, Nurul, Kak Ezlinda, Yus, Suhaili yang telah sanggup turun naik ke sana sini mencari sponsor dari restoran2 untuk menaja makan pagi, makan tengahari dan minum petang untuk semua peserta.. Akhirnya Kak Ram berjaya mendapatkan Restoran Syed menaja mee untuk breakfast, Restoran Megah Seafood menaja makan tengahari untuk 180 orang termasuk AJK, Restoran Azira sponsor kueh dan Restoran Hidayah telah bermurah hati menderma cas Rm500. Sehingga budget untuk makanan peserta sebanyak hampir RM2500 berjaya ditiadakan. Kerana itu, mesyuarat bersetuju menurunkan yuran sebanyak 50%, dari RM50 kepada RM25 sahaja..

-Begitu juga dengan Nurul yang telah sanggup membuat banyak perkara untuk Seminar ini.. Dialah yang membuat design banner, phamplet dll yang melibatkan komputer kerana Nuurul ni computer savvy. Bagus betul.. Dan yang paling bagus, Nurul juga berjaya mendapatkan sponsor majalah-majalah dari Karangkraf untuk semua peserta.

-Begitu juga dengan suamiku Hj Fairuz...yang selalu di belakangku dalam semua usaha yang aku lakukan..

Abah dan Hj Isa telah membuat list semua bilangan masjid dan surau di setiap seksyen di Shah Alam, dan tugasan dibahagikan supaya makluman Seminar ini sampai kepada sasaran ie penduduk setempat.Mereka semua telah memberikan tangan dan tenaga sehinggakan semua berjaya diserahkan dengan teliti. Tugasan menghubungi individu dan masjid/surau diserahkan kepada JIM dan PGSM menghubungi NGO2 meminta wakil 3 bagi setiap NGO. Aku tengok kemas betul gerak kerja JIM, Hj isa secara peribadi memang sangat perihatin dengan perkara ini.

-Begitu juga wakil dari PGSM, Siti dan Mimi yang telah call kesemua NGO dan ahli PGSM ajak ke majlis tersebut..

-Begitu juga dengan En Yazid, Pegawai Korporat MBSA yang telah berusaha mendapat Dewan MBSA.. Dewannya sangat cantik, bukan seperti Dewan biasa, tapi Dewan hotel, bersebelahan dengan Bilik Mesyuarat Ahli Dewan MBSA... Aku sangat terharu kerana En Yazid berjaya mendapatkan Dewan ini untuk Seminar ini..

Sungguh .. Demi Allah aku sungguh kagum dengan kesungguhan dan semangat mereka - bergerak dalam kesibukan kerjaya penuh ikhlas tanpa bayaran.. Semoga Allah membalas kesungguhan mereka dan juga sumbangan yang aku mampu berikan..

Inilah sedikit sumbanganku di mana kakiku berada dalam PGSM dan JIM, sedaya upayaku sebelum aku tinggalkan JIM dan PGSM, ada sesuatu yang aku lakukan... Semoga Allah memberkati seluruh perjalanan hidupku..amin

_____________________