Wednesday, June 11, 2008

BTN di Ulu Sepri

Wah.. letih betul ikut BTN ni..

Pada 5-9hb Jun, aku diarahkan ikut kursus BTN di Ulu Sepri, Rembau..Pergi sendiri bawa kereta dan punyalah jauh ke dalam hutan.. kecut perut jugak dbuatnya..

Akhirnya sampai jugak di sana jam 10.45 pagi.. alhamdulillah..

Ramainya peserta.. semuanya adalah peserta PhD dan Masters ke luar negara seramai 135 orang.. Sampai saja, terus diarahkan memakai pakaian seragam sekolah iaitu baju kurung putih, kain hitam dan tudung, dengar ceramah demi ceramah.. pagi ke malam selama dua hari.. dan LDK pula selama 2 hari...
adoi.. aku rasa macam nak terbalik duduk atas kerusi dengar ceramah.. ngantuknya...

Jadual program BTN ni sangat ketat..

Bangun jam 5.13 pagi, bersiap ke surau untuk solat subuh berjemaah jam 5.40 pagi. Kehadiran di ambil di surau. Lepas solat terus ke Dewan, dengar ceramah sampai jam 7.00 pagi. Lepas tu balik bilik tukar baju senaman, turun semula ke padang kawad untuk senaman, kehadiran diambil lagi. Senaman sampai 7.40 dan lepas tu ke Dewan Makan untuk breakfast.

Lepas minum jam 8.oo balik bilik, bersiap dengan pakaian sekolah lagi, mesti ada dalam dewan jam 8.30 pagi.. Kehadiran diambil sebelum apa-apa program dijalankan... Takde can ler nak lari..

Dengar ceramah sampai 10.30 pagi, berhenti rehat dan pegi ke dewan makan untuk minum, jam 11 masuk Dewan lagi, dengar ceramah sampai 1.00 pm dan lepas tu pergi makan tengahari..

Jam 1.30 balik dorm (share 10-20 orang) untuk solat zuhor, disebabkan jarak ke Ulu Sepri 115 km, jadi aku buat jama' qasar. Lepas tu jam 2.00 pm kena ada di Dewan lagi, dengar ceramah sampai kol 4. Lepas tu pergi Dewan Makan untuk minum, lepas minum solat asar (bagi yang tak jama'), jam 5.30 ptg kena turun ke Padang kawad untuk senaman lagi sampai jam 6.30.

Lepas tu ke Dewan makan lagi, lepas tu balik ke dorm untuk readykan diri untuk solat maghrib di surau. Jam 7.20 ke surau untuk solat jemaah maghrib, kat surau kena ambik kehadiran jugak. Lepas solat maghrib, dengan telekong pergi ke dewan untuk tazkirah.. Lepas tu ke surau semula jam 8.30 untuk solat isyak.

Lepas tu balik bilik, pakai baju seragam lagi, pergi ke dewan jam 9 malam. Dengar ceramah lagi sampai 11 malam. Lepas tu ke dewan makan lagi untuk minum. Sampai ke dorm jam 11.50 malam.

Bersiap untuk tidur- ke tandas, basuh muka, berus gigi, ambik wudhuk dan terus duduk atas katil. Aku akan baca asas 10 setiap kali sebelum tidur kat sana, sebab dalam hutan, mesti berjaga-jaga..takott....

Letak jer kepala atas bantal.. aku terus tertidur... letihnyer hidup macam ni..
aku terkejar-kejar buat tu buat ni.. dengar ceramah demi ceramah..
aku rasa letihnya telinga dan letihnya menyalin..

Esok, jam 5.15 pagi, bangun lagi....

Tak sabar nak balik.... nak jumpa Aisyah dan Abah..