Wednesday, August 3, 2011

Kisah Mamat..

Mamat...

Sapa Mamat ni?

Mamat ni sebenarnya takda sapa2.. :-)
saya tiba2 reka sebab Aisyah asyik suruh story masa dia nak tido..
Saya pun story, kisah Mamat..

Apa yang menarik pasal mamat ni? Nanti saya cite esok ya..

Sebelum tu, satu hari sebelum puasa, sebelum Aisyah tidur saya ceritakan pasal puasa ramadhan.

Saya kata, 'Ada 3 jenis orang puasa, satu, org yang tak suka bulan puasa. bila masuk Ramadhan dia kata..alaaa tak bestnya la kena puasa, nanti tak boleh minum air..orang ni dia selalu cari sebab tak nak puasa, sakit perut la, sakit mata ler, sakit tekak ler...'

Yang nombor dua pulak, dia tak la tak suka, tapi dia biasa-biasa ja.. puasa jugak tapi tak la semangat sangat. dia puasa tapi dia buat jugak yang lain, macam tengok tv banyak, suka dengar lagu.. puasa juga tapi tak la bagus sangat..

Yang ketiga pulak, dia suka bila puasa, dia baca quran, suka pergi terawih, tak dengar lagu2 nanti pahala puasa dia jadi siket..orang no 3 tu yang paling baik. bila malam, dia sembahyang hajat, sembahyang tahajud minta doa dengan Allah..'


Aisyah angguk2 jer.. entah paham entah tidak...

________

So malam tadi, dia sibuk suruh saya cite sebelum dia tido..
Saya tak da idea, tapi layanla jugak..
Tetiba saya dapat ilham..

saya pun cite ler pasal Mamat..:-)

bersambung...